Yli 45-vuotiaat ovat usein työelämän väliinputoajia. Vaikka keski-iän ylittäneet hoitavat terveyttään ja heillä on virtaa työntekoon, työpaikat menevät nuoremmille. UusioUra on ensimmäinen erityisesti yli 45-vuotiaille järjestettävä uravalmennus ja rekrytointitapahtuma.

Yli 45 -vuotiaat ovat työhönsä sitoutuneita ja motivoituneita. Silti rekrytilaisuudet on yleensä suunnattu nuorille. Riitta Rouhiainen päätti laittaa tuulemaan ja ideoi aivan uudenlaisen rekrytapahtuman 45+ -ikäisille. Pääkaupunkiseudulla helmikuussa 2019 järjestettävä tapahtuma  murtaa myyttejä keski-iän ylittäneiden työkyvystä ja työhaluista.

UusioUra -tapahtuma on tarkoitettu ensisijaisesti uutta työpaikkaa tai ammattia etsiville.  Myös yrittämisestä kiinnostuneet löytävät tapahtumasta erilaisia tapoja yritystoiminnan käynnistämiseen. UusioUra järjestetään Helsingin Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa 5.2.2019 klo 10-19.

– Tapahtumassa on esillä mahdollisimman kattavasti kaikki se toiminta, jota keski-iän ylittäneiden työuran kehittämiseen on tarjolla. Työ- ja koulutuspaikkojen lisäksi tapahtumassa esitellään palveluja, joilla edistetään kohderyhmään kuuluvien työllistymistä ja uudelleenkouluttamista. Tapahtumaan tuotetaan myös ohjelmaa tämän päivän työelämästä ja sen muutoksesta.  Ohjelmassa käsitellään muun muassa tulevaisuuden työtä ja koulutusta, omien vahvuuksien tunnistamista, uravalmennusta, piilotyöpaikkoja jne. Lisäksi järjestetään cv-baareja, speed-date-tyylisiä tapaamisia ja erilaisia work shoppeja, tapahtuman tuottaja ja idean kehittäjä Riitta Rouhiainen Markkinointi Bravuuri Oy:stä kertoo.

UusioUra vastaa tämän päivän tarpeisiin

UusioUraa voidaan nimittää myös startup -tapahtumaksi. Sen näytteilleasettajapaikkojen myynti on lähtenyt lupaavasti käyntiin. Ennakkomarkkinoinnissa on tähän mennessä myyty jo yli 20 näytteilleasettajaa ja kiinnostuneita on huomattava määrä lisää. Tämä on hyvä tilaisuus yrityksille saada työvoimaa ja oppilaitoksille opiskelijoita. Tapahtumassa myös työllistämistä edistävät toimijat voivat tehdä palveluaan tunnetuksi.

–  Tunnen paljon yli 50-vuotiaita pitkän uran tehneitä työttömiä, joilla olisi todella halua päästä töihin. Esimerkiksi 55-vuotias kollegani jäi työttömäksi oltuaan 8 vuotta toimitusjohtajana. Hänelle headhunterit sanoivat  suoraan, että et työllisty enää ikinä. Aika masentavaa kuultavaa ihmiselle, joka todella on panostanut omaan uraansa, Riitta Rouhiainen sanoo.

Rouhiainen on valmistellut tapahtumaa kontaktoimalla itse kaikki mahdolliset työllisyyteen, uraan ja koulutukseen liittyvät tahot pääkaupunkiseudulla.

– Parasta on ollut huomata, että tapahtuman tarpeellisuus on tunnistettu ja tämä kiinnostaa laajaasti työelämän kaikkia osapuolia. Monet yritykset ja organisaatiot ovat tulleet mukaan tukemaan tapahtumaa sponsorina ja useat ovat luvanneet työtä ja viestintää, että tapahtuma saadaan toteutettua. Esimerkiksi OP on luvannut tapahtumaan vapaaehtoistyötä. Silti kaipaamme edelleen tukijoita eli sponsoripaikkoja on vapaana. Mitä enemmän meillä on tukijoita ja näytteilleasettajia, sitä parempi tapahtuma saadaan aikaan ja sitä enemmän sillä on vaikuttavuutta työllistymiseen, Rouhiainen summaa.

Näin idea jalostui

Riitta Rouhiainen etsi talvella 2017 kesätyöpaikkaa nuorimmalle pojalleen ja huomasi, että nuorille on tarjolla useita eri rekrytointitilaisuuksia. Silloin syntyi ajatus, että myös iäkkäämmälle työvoimalle pitää olla tarjolla samanlaisia rekrytapahtumia. Myös monet Riitan tuttavapiirissä tarvitsevat tietoa työpaikoista ja ohjausta työnhakuun. Siitä lähti käyntiin UusioUra -tapahtuman tuottaminen.

– Tapahtuma on kävijöille maksuton. Heiltä vaaditaan ainoastaan ennakkoilmoittautuminen, joka tehdään uusioura.fi-sivustolla. Tapahtuman päätukijat ovat: Ammattiliitto Pro, Eezy ja Oikotie, II-tason tukijoita ovat: Akava, Gofore Oyj, Helsingin kaupunki, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, Libris, Oma-aika -lehti, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Stadin aikuisoppilaitos, Uudenmaan Te-palvelut Rouhiainen listaa.

 

Lisätietoja tapahtumasta  www.uusioura.fi

 

Kuka Riitta Rouhiainen?

Riitta Rouhianen 61 v. synt. Liperissä

Markkinointi Bravuuri Oy:n omistaja/yrittäjä vuodesta 2005 lähtien

Mainostoimisto Grey Pro Oy:n palveluksessa 1992-2005

Koulutus MKT/MAT, Markkinointi-instituutti

Naimisissa ja 2 aikuista lasta