Lähestyvä kesä saa monen miettimään painonhallintaa ja laihduttamista. Joka puolella on tarjolla erilaisia laihdutusohjeita, joilla rantakunnon saavuttaminen onnistuu hetkessä. Paras ratkaisu ylimääräisten kilojen pudotukseen ei kuitenkaan ole nopea laihduttaminen, vaan pysyvä elämäntapamuutos.

Kesäkauden lähestyessä kaivataan usein keveämpää oloa ja pohditaan keinoja ylimääräisten kilojen karistamiseen. Moni on saattanut yrittää pudottaa painoa jo alkuvuodesta ja huomata ajautuneensa takaisin vanhoihin tapoihin. Ennen uuteen laihdutuskierrokseen ryhtymistä on hyvä käydä itsensä kanssa rehellistä keskustelua siitä, miksi on aikaisemmin epäonnistunut.

Motivaation kannalta on olennaista ymmärtää, miksi laihduttaminen on itselle tärkeää. Kyse on usein arvovalinnasta. Itselleen merkitykselliset asiat kannattaakin listata paperille ja miettiä omaa ajankäyttöään niiden suhteen. Oman terveyden ja hyvinvoinnin tulisi olla kärkisijoilla. Muut asiat saattavat kuitenkin mennä ajallisesti arjen kiireissä edelle ja helposti ajatellaan, ettei nyt ole hyvä hetki aloittaa muutosta. Parempaa aikaa ei kuitenkaan tule ilman selkeää tahtotilan muutosta, se pitää tehdä itse priorisoimalla ja järjestämällä tilaa kalenterista.

Hitaasti pysyvyyttä

Elämäntapamuutos on aina uuden oppimista, eikä se tapahdu itsekseen. Pysyvät muutokset ruokavaliossa ja liikunnassa saattavat vaatia isojakin muutoksia arjessa. Onnistuminen edellyttää ennakointia ja konkreettisia suunnitelmia. Suurin kompastuskivi useimmille on ateriarytmi.  Jos tuloksia ei näykään heti viikossa tai kahdessa, ihminen turhautuu, mikä johtaa helposti luovuttamiseen. Usein myös odotukset oman toiminnan suhteen ovat epärealistisia.

Lähes kaikilla on taipumus lihoa vuosien mittaan edelleen. Sen vuoksi jo painon nousun pysäyttäminen on jo merkittävä tulos.Ylipainoa kertyy vuosien mittaan, kun syömme hieman liikaa ja liikumme hieman liian vähän. Normaalia painoa kannattaa vaalia ja pitää liikunnan sekä syömisen suhde tasapainossa.

8 vinkkiä pysyvään painonhallintaan:

1) Unohda laihdutuskuurit. Keskity sen sijaan aidosti elämäntapojen pysyvään muuttamiseen.

2) Aseta realistisia tavoitteita. Epärealistiset odotukset johtavat helposti turhautumiseen.

3) Varaa riittävästi aikaa itsellesi ja hyvinvoinnillesi. Muutosta ei synny, jos sille ei anneta aikaa ja voimavaroja.

4) Syö kunnolla ja noudata säännöllistä ateriarytmiä. Syö kunnollinen aamupala, lounas, välipala, kunnon iltaruoka ja tarvittaessa iltapala.

5) Huolehdi, että jokaisella aterialla on kasviksia sekä hyviä proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja. Vältä napostelua ja rajoita herkuttelu juhliin.

6) Liiku itsellesi sopivalla ja mieluisalla tavalla. Painon pudotessa on tärkeää huolehtia lihaskunnon ylläpidosta ja vahvistamisesta.

7) Huolehdi riittävästä unesta. Uni on hyvän painonhallinnan perusta. Väsyneenä syömistä on hankala hallita.

8) Pidä tavoite kirkkaana mielessä. Muistuta itseäsi säännöllisin väliajoin siitä, miksi muutos on sinulle tärkeää ja mihin asioihin se vaikuttaa koko elämässäsi.

Lähde: Terveystalo, ravitsemusterapeutti Anette Palssa