Työstressi vie monelta yöunet, ja kesälomalla haaveillaan univelkojen kuittaamisesta. Huono uni ei kuitenkaan muutu hyväksi yhdessä yössä. Hyvät unitottumukset auttavat jaksamaan sekä arjessa että lomalla.

Ihmisillä on tapana mennä hampaat irvessä kohti lomaa ja kuvitella, että lomalla heillä on aikaa nukkua kunnolla. Surullinen tosiasia kuitenkin on, että jos on pitkään nukkunut huonosti, niin loma menee pelkästään toipumiseen.

Viime hetken korjausliikkeistäkään ei ole apua, sillä arjen hyvät unitottumukset ja rutiinit ovat hyvän unen kulmakiviä. Jos on koko vuoden laiminlyönyt omaa nukkumistaan, ei voi odottaa, että lomalla asia yhtäkkiä korjaantuu.

Henri Tuomilehto hoitaa työssään Oivauni-uniklinikalla pääasiassa työikäisiä ihmisiä, mutta hänellä on kokemusta myös huippu-urheilijoiden unesta, sillä hän tekee yhteistyötä suomalaisten jalkapallo-, jääkiekkojoukkueiden, Suomen Olympiakomitean ja Suomen Hiihtoliiton kanssa. Lisäksi Tuomilehto on mukana kansainvälisessä uniapnean hoitosuosituksia työstävässä asiantuntijaryhmässä.

Hänen mukaansa ihmiset nukkuvat vähemmän kuin kuvittelevat nukkuvansa. Uniaikaa syövät ilta-aikaan tehtävät kotityöt, television katsominen ja etenkin sängyssä tapahtuva älylaitteiden käyttö. Sitä kuvittelee menevänsä nukkumaan tiettyyn aikaan, mutta todellisuudessa selaa nettiä vielä tuntia myöhemmin. Unesta ei kuitenkaan saisi tinkiä.

Korjaa unitottumuksiasi

Miten omia unitottumuksia voi sitten korjata, ja mistä tietää, onko siihen edes aihetta?

Hyvin nukkuva ihminen on pirteä ja energinen. Jos itsestä tuntuu siltä, että pirteämpikin voisi olla, voi kokeilunomaisesti nukkua tunnin enemmän parin viikon ajan. Tässä ajassa huomaa eron. Toinen tärkeä asia on lakata keksimästä tekosyitä huonolle unelle, sillä valtaosaan näistä syistä pystyy itse vaikuttamaan.

Jos uni on yrityksistä huolimatta edelleen huonoa, kannattaa miettiä, onko taustalla unihäiriö. Joka viides suomalainen kärsii unihäiriöistä ja ongelma on mittava maailmanlaajuisestikin.

Loman lähestyessä loppuaan moni pyörii sängyssä ja miettii ahdistuneena töihin paluuta. On normaalia, että ihminen reagoi edessä olevaan tärkeään tai jännittävään tapahtumaan. Yhden yön huono uni ei kuitenkaan ole merkitsevä asia, vaan unta tulee tarkastella kokonaisuutena.

Lisätietoja: Dosentti Henri Tuomilehto, Oivauni-uniklinikka ja Itä-Suomen yliopisto

Lähde: Itä-Suomen yliopisto