Työvaatteella on merkitystä. Se on investointi ihmiseen ja yritykseen, brändiin.

Työvaate on osa yrityskuvaa. Tekesin tiedotteen mukaan suomalainen Touchpoint haastaakin yrityksiä miettimään työvaatetustaan niin kestävän kehityksen kuin yritysvastuunkin kannalta. Työvaatteen ei tarvitse olla persoonaton. Suomalainen design on maailmalla tunnettua ja se näyttää hyvältä myös työvaatteissa. Edellytyksiä kansainvälistymiseen siis olisi.

Haaste ilmoille

Vuonna 2008 perustettu Touchpoint haastaa yritykset kokeilemaan myös uudenlaista kierrätystä. Työvaatteita kun voi toteuttaa myös no waste -periaatteella, jolloin on tarkoitus käyttää mahdollisimman paljon uudelleen hyödynnettäviä materiaaleja. Mahdollisuuksia on monia!

Yritysvastuu on hyvin paljon esillä Suomessa. Aina mahdollisuuksia sen toteuttamiseen ei kuitenkaan ole ollut. Kiertotalous voisi olla mahdollisuus yritysvastuun toteuttamiseen. Hyvänä esimerkkinä toimii Hesburger, joka teetti työvaatemallistonsa kestävästä ja vettä hylkivästä repet-kankaasta. Pelkkien työpaitojen valmistamiseen käytettiin noin 100 000 muovipulloa.

Suuntana koko maailma

Touchpoint tähtää korkealle. Sen henkilöstöön kuuluu niin omia suunnittelijoita kuin sopimussuunnittelijoitakin. Työvaatteiden materiaalit kerätään yhteistyökumppaneiden avulla kaikkialta maailmasta. Tuotanto tapahtuu lähialueilla, mutta yritys tähtää kansainvälisille markkinoille voimakkaasti. Tekes on mukana hankkeessa. Tekesin mukanaolo yrityksen kehittymisessä tuo myös uskottavuutta potentiaalisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden suuntaan.

Lisätietoja: Myynti- ja markkinointijohtaja Carita Peltonen, Touchpoint
ja Viestintäpäällikkö Eero Lukin, Tekes.

Lähde: Tekes