Kehitysvammaisten työllistyminen ei aina ole helppoa. Asenteet ovat tiukassa ja työpaikkoja ei niin vain ole. Helsinkiläinen Sami-Matias Siiskonen on onnekas; hän sai viime syksynä keittiöapulaisen paikan Marjatta-koulusta.

Sami-Matias Siiskonen työskentelee Marjatta-koulussa keittiöapulaisena. Päivittäinen työaika on kello 8-14. Nuori mies valmistui kodinhuoltajaksi kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnosta Validian Järvenpään ammattiopistosta keväällä 2015.

Sami-Matiaksen päivä alkaa pöytien kattamisella ja aamun ensimmäisen välipalan esiin laittamisella. Hän myös auttaa salaatin valmistamisessa. Ruokailijoita on päivittäin noin 145. Juhlapyhinä jopa 160.

– Parasta työssäni ovat työkaverit ja hyvä ilmapiiri keittiössä. Olen haaveillut lapsesta asti kokin ammatista – ja tässä sitä ollaan, Sami-Matias Siiskonen kertoo.

Marjatta-koulussa panostetaan laadukkaaseen luomu- ja lähiruokaan. Kaikki ruoka tehdään alusta loppuun itse.

– Kaikki raaka-aineet pestään, kuoritaan ja pilkotaan itse. Meillä on käytössä myös luomumausteet, Sami-Matias kertoo ylpeänä.

Sami-Matias on työskennellyt aiemmin opintojensa ohella myös Suomenlinnan Panimo-ravintolassa, niin keittiö- kuin salitehtävissä. Hänellä on siis kokemusta ja paineensietokykyä myös kiireessä toimimisesta sekä  suurten turistiryhmien kohtaamisesta.

Koulutus kannattaa

Koulutus on Sami-Matiaksen mielestä todella tärkeää ja hän kannustaakin kaikkia hankkimaan ammatillisen tutkinnon ennen työnhakua. Kun todistus on hankittu, työn saaminen helpottuu huomattavasti.

­– Sain työpaikan Marjatta-koulun keittiöstä melko pian valmistumiseni jälkeen. Oli mahtavaa päästä heti töihin ja saada lisää työkokemusta, Sami-Matias iloitsee.

Aurinkoinen ja sosiaalinen Sami-Matias rakastaa esiintymistä. Hän on toiminut muun muassa televisiosarja Kotikadun avustajana ja syksyllä 2013 Ylen Toisen kanssa -ohjelman avustajana. Myös teatteriharrastus on lähellä sydäntä. Vapaa-ajalla nuori mies harrastaa myös tennistä – eikä aivan pienin tavoittein. Sami-Matias valmentautuu kolmen muun pelaajan kanssa seuraaviin Special Olympialaisiin. VAU on hyväksynyt pelaajat olympiavalmennettaviin.

Arvokas työyhteisön jäsen

Myös Marjatta-koulun rehtori Pirjo Kostiainen on tyytyväinen osatyökykyisten palkkaamiseen. Vaikka asia vaatii paljon ylimääräistä miettimistä, perehdyttämisen jälkeen työ sujuu. Tämä vaatii työnantajalta ja työkavereilta joustavuutta, mutta se kannattaa.

– Työmotivaatio ja työn ilo ovat asioita, jotka tarttuvat koko työyhteisöön. Perehdytystyöhön vaikuttaa erityisesti se, miten asiat esitetään. On tärkeää ottaa osatyökykyinen työyhteisöön mukaan täysimääräisenä jäsenenä. On rikkaus, että työyhteisössä on erilaisia ihmisiä, Pirjo Kostiainen sanoo.

Kehitysvammaiset ovat hyvin tunnollisia ja työhönsä vihkiytyneitä ihmisiä. Kun koulutuspohja on kunnossa, työpaikkojakin löytyy.

– Osatyökykyisten aitous ja täysillä tekeminen, voimakas työn ilo – ovat asioita, joista jokainen voisi ottaa mallia, Pirjo Kostiainen vinkkaa.

Ansioloukku puhuttaa

Kehitysvammaisten ansioloukku puhuttaa. Useilla työpaikoilla on tarjolla kehitysvammaisille ns. avotyöpaikkoja, joista ei makseta palkkaa. Silti työtehtävät ovat melko lailla samoja kuin palkkatyöntekijöillä. Asiaa on viety eteenpäin eduskuntaan ja työ epäkohdan muuttamiseksi on alkamassa.

Kokoomuksen kansanedustaja Sari Sarkomaa oli hallitusneuvotteluissa mukana ja ajoi vahvasti ansioloukun purkamisen kärkihanketta. Sarkomaan mukaan on tärkeää, että kaikkien työ kannattaa.

– Se on yhdenvertaisuuskysymys. Ansioloukun purkaminen sovittiin hallitusneuvotteluissa osaksi kärkihanketta, jossa luodaan osatyökykyisille polkuja avoimille työmarkkinoille. Sovimme työtulojen ja työkyvyttömyyseläkkeen yhteensovittamistavoitteesta. Työtä on tehtävä monella saralla, että kehitysvammaiset nuoret pääsevät töihin, kansanedustaja Sari Sarkomaa sanoo.

Mikä Marjatta-koulu?

Marjatta-koulu on hoitopedagogisen Rudolf Steiner-koulun kannatusyhdistys ry:n ylläpitämä yksityinen erityiskoulu, joka saa valtionapua. Koulunkäynti kuljetuksineen on ilmaista. Koulu on steinerpedagoginen 11-vuotinen erityiskoulu, joka on tarkoitettu kaikille erityistä tukea tarvitseville lapsille. Koulussa noudatetaan hoitopedagogiikkaan sovellettuna steinerkoulun opetussuunnitelmaa. Opetus on luokkamuotoista opetusta. Koulussa on esikouluryhmä, perusopetusta 1-9 luokkaa ja lisäopetusluokka (10 – luokka). Luokassa on korkeintaan kahdeksan oppilasta ja opettajan lisäksi avustajia tarpeen mukaan. Koulupäivä on alaluokkien oppilailla klo 8-13 ja yläluokilla klo 8-14 ja sen jälkeen on mahdollisuus jäädä iltapäivätoimintaan klo 16 asti. Koulun loma-aikoina on oppilailla mahdollisuus olla kokopäivätoiminnassa koulun tiloissa samojen turvallisten avustajien kanssa. Kesätoimintaa on juhannukseen asti. Marjatta-koulussa on tällä hetkellä 80 oppilasta.