Onko työpaikallasi happamia pahanilmanlintuja?

Työkaverin perusilme pysyy happamana, puhe on aina kielteistä ja suhtautuminen työn kehittämiseen ei kiinnosta. Kuulostaako tutulta?

Kielteinen henkilö ei välitä tervehtiä työkavereita. Hän ei innostu eikä anna kenellekään myönteistä palautetta. Vahingonilo on ainoa asia, joka saa kielteisen ihmisen hymyilemään.

Tässä muutamia vinkkejä (esimiehelle ja koko työyhteisöön) kielteisen henkilön kanssa toimimiseen.

Suora puuttuminen

1. Esimies juttelee kollegansa, toisen esimiehen kanssa ja ketjun henkilöstöosaston kanssa. Henkilöstöpäällikkö ehdottaa, että esimies ottaisi heiltä jonkun mukaan keskusteluun alaisen kanssa. Esimies aikoo ensin itse keskustella. Jos se ei tepsi, hän ottaa mukaan henkilöstöihmisen.

2. Pomo valmistautuu keskusteluun. Hän avaa puheen kehityskeskustelumaisesti kysyen, mitä johdettava odottaa työuraltaan. Johdettava vastaa kertomalla yleisistä epäkohdista työpaikalla.

3. Esimies kysyy, miten alainen näkee roolinsa työpaikalla ja minkälaisessa työyhteisössä hän tahtoo työskennellä. Alainen sivuuttaa oman roolinsa ja kuvaa työyhteisön ihannetta.

4. Esimies kysyy, kuinka alainen toimii, jotta työpaikka olisi hänen ihanteensa mukainen. Hän vaikenee eikä vastaa. Esimies sanoo, että hänen kokemuksensa mukaan alainen ei aina itse toimi rakentavasti, kuten toivoo muiden käyttäytyvän.

5. Esimies sanoo edellyttävänsä alaiselta hyvää käytöstä ja työkavereiden myönteistä huomioimista. Esimies ei puutu persoonaan vaan pelkästään käytökseen.

6. Keskustelun jälkeen alaisen kielteisyys lievenee. Esimies seuraa tilannetta. Onko muutos pysyvä vaiko vain hetkellinen.

Yhteiset pelisäännöt

1. Esimies myllää organisaatiota ja työvuoroja siten, että kielteisen alaisen ympärillä oleva samanhenkisten "ryhmä" sirpaloituu. Samalla kielteisen kaverit osoittavat uusia piirteitä, jopa innostusta. Kielteinen itse pysyy samanlaisena.

2. Esimies paneutuu työilmapiirin kehittämiseen. Hän perustelee, että palvelualalla ilmapiiri heijastuu laatuun ja tuottavuuteen. Esimies haluaa kaikkien viihtyvän työpaikalla ja jaksavan vaativassa asiakastyössä.

3. Työporukka keskustelee työpaikan pelisäännöistä. Porukka ja pomo sopivat, että kaikki pyrkivät siihen, etteivät he syytä toisiaan eivätkä ainakaan vuolaasti valita työpaikalla. Parin työntekijän ehdotuksesta sovitaan, että kaikki tervehtivät nähdessään työpäivänä ensi kertaa toisensa.

4. Esimiehen ehdotuksesta vastedes kehittämispalavereissa kaikkien ideat hyväksytään. Vasta jatkojalostuksessa porukka päättää, edistetäänkö ideoita vai siirretäänkö ne odotustilaan. Näin työporukan kaikki ideat olisivat jotenkin arvokkaita.

5. Väki lähtee hienosti mukaan sopimukseen. Kielteisen tyypin käytökselle jää enää vain vähän tilaa ja käytös ei ole enää niin kärkästä.

Lähde: Talouselämä