Muuttuneet rekrytointiprosessit tuovat uusia vaatimuksia myös työnhakijalle.

Työnhaku muuttuu koko ajan. Piilotyöpaikkoja on paljon ja kilpailu on kovaa. Uutta osaamista on omaksuttava jatkuvasti niin työssä kuin työnhaussa.

Minäkö brändi?

Henkilöbrändäys saattaa kuulostaa oudolta, joitakin se saattaa jopa ällöttää. Moni ajattelee, että ei halua jakaa koko elämäänsä kaikelle kansalle. Lisäksi omat sanomiset koetaan jotenkin epäkiinnostavina. Brändäys myös yhdistetään voimakkaasti asiantuntijuuteen; jolloin henkilö saattaa kokea, ettei hän ole ”mikään tuote”.

Oman itsensä ja osaamisensa myyminen on usein vaikeaa. Faktaa kuitenkin on, että meillä kaikilla on henkilöbrändi, ja kyse on enemmänkin siitä kuinka sitä käyttää. Internet tarjoaa hyvän kanavan oman brändin vahvistamiseen ja esittelemiseen. Silti verkossa toimimisen ei tarvitse olla ”kaiken jakamista”, sillä jokainen voi itse määritellä minkä puolen tuo esiin. Brändimielikuvan luo aina lopulta vastaanottaja.

Tee omat työnhakuverkkosivut

Työnhakua voivat vauhdittaa henkilökohtaiset verkkosivut, joiden avulla esittelet osaamistasi. Se on osoitus verkkoviestinnän taidoista ja sivujen avulla voit erottua muista hakijoista.

Työnhaku somessa

Työnhaku sosiaalisessa mediassa toimii siten, että suunnittelet mitä haet, määrittelet kohderyhmät, tuotat eri kanaviin erilaista sisältöä, korostat kärkeä, verkostoidut, tykkäät ja jaat asioita.

Somehakemisessa säännöllisyys on kaiken a ja o. Pidä ääntä, mutta vältä tuputtamista. Päivitä somekanavia säännöllisesti: LinkedIn, Twitter ja Facebook ovat näistä yleisimmät. Muista, että työttömyyttä ja uuden työn etsimistä ei tarvitse hävetä.

Lisää mahdollisuuksia: Instagram, Periscope, Pinterest, Snapchat...

Uusimpia somekanavia edustavat visuaalisuutta, kuvia ja videoita välittävät Instagram, Periscope, Pinterest ja Snapchat. Kaikkea kannattaa kokeilla. Verkko on verkostoitumista varten.

Visuaalinen CV jää mieleen

Visuaalinen CV on infograafi, joka kuvien, grafiikan ja tekstin avulla esittelee ansioluettelon eli osaamisesi. Sillä voi korvata perinteisen ansioluettelon tai täydentää sitä.

Lähde: Viesti ry:n järjestämä viestikoulu, kouluttajana Sanna Saarikangas, Seravo Oy
sannasaarikangas.fi
wp-palvelu.fi

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.