Työnhaku on työttömälle kokopäivätyötä. Välillä se stressaa ja ahdistaa – etenkin, jos sopivaa työtä ei tunnu löytyvän.

Kun työnhaun vastoinkäymiset kasaantuvat ja puhti vähenee, on tärkeää huolehtia jaksamisesta. Hyvinvoinnilla on todella suuri merkitys muuttuneilla rekrymarkkinoilla.

Työnhakijalta vaaditaan tänä päivänä ihan eri tavalla aktiivisuutta, innovatiivisuutta ja aloitteellisuutta.

Hyväksy kaikki tunteet

On vaikeaa pysyä positiivisena, kun postilaatikkoon kilahtaa kerta toisensa perään: ”Kiitos, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun” -viesti. Myönteiset ajatukset kannattaa kuitenkin muistaa, sillä ne laajentavat ajattelu- ja toimintavalikoimaa. Hyvistä suorituksista kannattaa aina onnitella itseään.

On toki aivan ymmärrettävää, että positiivisuuteen ei aina pysty. Se pitää hyväksyä. Erilaiset tunteet kuuluvat elämään ja työnhakuun. Myös ikäviä tunteita pitää pystyä käsittelemään.
Vaikka lupaavalta vaikuttaneen työnhaun kanssa nouseekin tie pystyyn, kannattaa miettiä, olisiko sittenkin voinut tehdä jotain paremmin. Ja toisaalta, kun tietää tehneensä parhaansa, epäonnistuminen on helpompi hyväksyä. Työnhaussa tarvitaan myös onnea.

Muista levätä & huolehtia itsestäsi

Koska työssäkäyvätkään ei puurra töissä kellon ympäri, miksi työttömänkään pitäisi? On täysin oikeutettua pyhittää illat ja viikonloput omaksi ajaksi, jolloin saa harrastaa, olla perheen/ystävien kanssa ja tehdä mukavia asioita.

Yleinen ongelma työnhaussa on se, että työnhakija potee huonoa omaatuntoa, jos ei kirjoita päivän aikana tiettyä määrää työhakemuksia. Määrän sijaan kannattaa kuitenkin keskittyä laatuun.

Kun keho voi hyvin, myös aivot toimivat hyvin. Siksi on hyvä pitää huolta myös fyysisestä kunnosta. Syö hyvin, nuku tarpeeksi ja liiku säännöllisesti.

Lähde: Saranen Consulting

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.