Työkyöpeli

Työnhaku muuttuu – voit varautua siihen yksinkertaisella tavalla

7.10.2019 klo 4:00

Työnhaku muuttuu koko ajan reaktiivisemmaksi ja yksinkertaisemmaksi, sillä työnantajat haluavat tarjota hakijoille mutkattoman kokemuksen ja saada hyviä tuloksia nopeasti. Työnhakijan kannalta muutokseen varautuu parhaiten ylläpitämällä some-profiilit timanttisessa kunnossa.

Olet saattanut törmätä rekrytointi-ilmoitukseen, jonka lopussa botti kyselee sinulta muutaman tarkentavan kysymyksen ja vastaustesi perusteella kertoo, kannattaako sinun jatkaa hakua ja jos, niin miten. Tarkoitus näille boteille voi olla säästää molempien osapuolten aikaa vastaamalla hakijoiden yleisimpiin kysymyksiin heti prosessin alussa tai jopa karsia hakijoita suoraan seuraavaan vaiheeseen.

Työnantajat ovat hiljalleen ymmärtäneet, mikä merkitys rekrytointiprosessin helppoudella ja nopeudella on työnantajamaineelle ja tietenkin kokemukselle, jonka hakija yrityksestä prosessin aikana saa. Tämä ajatus mielessä moni yritys on suoraviivaistanut hakuprosessejaan ja tuonut niihin mukaan erilaisia botteja ja integraatioita, jotka mahdollistavat hakijoiden nopean karsinnan jo ennen kuin yhtään hakemusta on edes lähetetty. Muutamalla napin painalluksella hakija voi lähettää LinkedIn-profiilinsa työnantajan arvioitavaksi eikä perinteistä hakemuskirjettä ehkä edes odoteta.

Tavoitteena työnantajilla on saada prosessiin parhaat hakijat, mukaan lukien myös ne, jotka eivät aktiivisesti työtä juuri nyt hae – tässä auttaa, kun prosessi on hakijalle mahdollisimman näppärä ja vaivaton. Passiivisten hakijoiden motivaatio hakea kiinnostavaa paikkaa kasvaa kun prosessi ei vie aikaa.

Työnhakijan näkökulmasta muutos tarkoittaa tottakai sitä, että omat työhön liittyvät some-profiilit olisi pidettävä kuosissa, vaikkei aktiivisesti hakisikaan töitä. Samoin merkitys sille, miten aktiivinen hakija ylipäätään on alansa some-keskusteluissa, kasvaa. Yksi yhteen tämä ei varmasti kaikilla toimialoilla mene, mutta uskon, että jokaisen verkko- ja somejalanjälki kasvattaa merkitystään tulevaisuudessa yhä enemmän. Työnantajat nimittäin valjastavat nyt joukolla asiantuntijoitaan someen keskustelemaan yritykselle tärkeistä asioista, yksinkertaisesti siitä syystä, että kuluttajat luottavat yrityksen asiantuntijoihin ja kaltaisiinsa enemmän, kuin esimerkiksi yrityksen johtoon. Vaikuttava some-läsnäolo voi siis olla todella merkittävä työnhakijan puolesta puhuja, joten jos olet miettinyt aktivoitumista alasi keskusteluissa, nyt olisi hyvä aika tarttua toimeen.

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina