Päivi Lehtonen kertoo työstään yrittäjänä ja markkinoinnin moniottelijana.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Tieni alalle on ollut hyvin monimuotoinen ja pitkä. Oman jutun löytäminen B2B-markkinoinnista on vaatinut rohkeaa eri vaihtoehtojen kokeilemista ja itselleen sopimattomista vaihtoehdoista luopumista. Yhtäkään mutkaa matkaltani en vaihtaisi pois, sillä ne ovat tuoneet eteeni hienoja ihmisiä ja upeita elämyksiä. Olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä ja vuorovaikutuksesta, mutta en tuntenut oloani kotoisaksi sosiaalitieteiden opintojen parissa. Myyjän töitä olen tehnyt teini-ikäisestä asti myyden kaikkea mahdollista puhelinliittymistä poranteriin - tämäkin on ihmisiin vaikuttamista. Myös esiintyminen ja improvisaatio ovat kiehtoneet pienestä tytöstä asti ja olen soittanut mm. rockbändissä, laulanut swingiyhtyeessä sekä ollut perustamassa Pelon varjo -liikettä, joka nostaa henkisen lähisuhdeväkivallan otsikoihin musiikin keinoin. Toisaalta olen aina saanut kiksit siitä, että pystyn innostamaan ihmisiä toteuttamaan itseään ja kokenut vahvuudekseni muutoksen halun ja innostuksen liekin sytyttämisen kannustamalla ja kyseenalaistamalla. Tästäkään huolimatta en ole nähnyt itseäni pelksätään opettajan roolissa, vaan enemmänkin tulosorientoituneena bisnesvalmentajana. Näistä näkökulmista olen imenyt itseeni parhaat poikkitieteelliset opit, ja pian huomasin, etten oikein sovi mihinkään kaupan alan ammattinormiin, vaan olen markkinoinnin moniottelija - myynnillisesti, luovasti ja yrittäjämäisesti ajatteleva tekijätyyppi, todellinen tuloksellisen modernin markkinoinnin lähettiläs ja perinteisten rajoitteiden kyseenalaistaja. Matkalle on mahtanut useita hyviä sattumia mutta myös systemaattista tutustumista oikeisiin ihmisiin sekä tietoisen tilan jättämistä positiivisille sattumille. Olen opiskellut kauppakorkeakoulussa markkinointia ja sivuaineena sosiaalitieteitä.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Työni on monipuolista, ja mikäli minun pitää nimetä tärkein työtehtäväni, niin se on markkinoinnillisen yrityskulttuurin luominen ja hypettäminen. Tuloksellinen markkinointi lähtee innostuksesta ja ymmärryksestä. Jos ei ymmärrä markkinoinnin mahdollisuuksia, ei ole myöskään markkinoinnillista kulttuuria. Ja jos ei ole markkinoinnillista kulttuuria, ei ole kasvua eikä työpaikkoja. Markkinointiammattilaisten on tärkeä tiedostaa, että suuri osa työajasta pitääkin mennä markkinoinnin ja muiden toimintojen välisen tekemisen kehittämiseen ja luopua siiloajattelusta, jossa markkinointi on oma siilonsa muiden siilojen joukossa. Markkinointiin liittyy paljon ennakkokäsityksiä ja harhaluuloja, joten markkinoinnin johtajan työ on edelleen myös markkinoinnin tärkeyden, merkityksellisyyden ja mitattavuuden sanomien lobbausta niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Tärkeä tehtäväni on myös varmistaa, että luomme erinomaisia asiakaskokemuksia, onnistuneita ostopolkuja sekä sitoutamme kohderyhmämme vuorovaikutteisella tekemisellä. Lisäksi keskityn johtajan roolissa strategisen markkinoinnin suunnitteluun ja budjetointiin, tulosten optimointiin ja seurantaan ja markkinointitiimin johtamiseen. Iso rooli on myös markkinointiviestinnällä, jossa keskityn sisältö- ja kanavakonsepteihin, strategiseen brändityöhön mutta myös taktisiin toimenpiteisiin.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Minulla ei ole koskaan ollut kahta täysin samanlaista työpäivää, ja olen toiminut alalla yli 15 vuotta. Työpäivääni liittyy jatkuva vuorovaikuttaminen: vedän työpajoja, päätöspalavereita, esittelypalavereita sekä koulutuksia ja suunnitteluryhmien kokouksia. Kokoukset ovat monesti tärkeitä, mutta pyrin silti välttelemään jatkuvia turhia kokouksia ja liian täysiä kalentereita. Arvokkainta on järjestää aikaa tiimilleen, olla läsnä ja tavoitettavissa: vahvistaa tai vaimentaa tietyntyyppistä ajattelua ja toimintaa. B2B-puolella on hienoa päästä toimimaan erilaisten bisnesten kanssa ja nähdä eri kasvuvaiheessa olevia yrityksiä. Näen paljon erilaisia yrityskulttuureja, palvelu- ja tuoteportfolioita, budjetteja ja asenteita. Aamulla saatan auttaa toiminimiyrittäjää brändäämään itsensä LinkedInissä kengännauhabudjetilla ja iltapäivällä esittelen maailman suurimpiin kuuluvan konebrändin markkinointisuunnitelmaa sadoille jälleenmyyjille. Kaiken kaikkiaan työpäiväni ovat lennokkaita ja osa suunnitelmista saattaa muuttua moneen kertaan päivän aikana. Kyky sopeutua ja löytää uusi suunta nopeasti on erittäin tärkeää. Analyyttisuudelle on arjessa oma paikkansa, sillä lopulta pelkkä tekeminen ei riitä, vaan pitää ymmärtää, mistä onnistuminen tai epäonnistuminen johtuu ja kehittää jatkuvasta tekemistä. Paikalleen ei voi pysähtyä.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Organisaatio on juuri niin markkinointihenkinen kuin mitä sen työntekijät ovat. Etenkin johdon ja myyntitiimin suhtautuminen ja ymmärrys modernista markkinoinnista voivat viedä yritykstä valovuosia eteenpäin nykytilastaan joko hyvässä tai huonossa. Hienointa on huomata, kuinka markkinointiin aiemmin liitetty "hömppämielikuva" on muuttumassa Suomessa, koska yhä selkeämmin pystytään osoittamaan markkinoinnin tulokset ja merkitys kasvuyritysten kriittisenä menestystekijänä. Menestyviä suomalaisia start upeja ja nopeasti kasvavia pk-yrityksiä yhdistää poikkeuksetta markkinoinnin arvon ja mahdollisuuksien ymmärtäminen, markkinoinnin ja myynnin rajapinnan parantaminen sekä riittävät aika- ja euromääräiset investoinnit markkinointikonsepteihin, kanaviin, asiakasymmärrykseen, sisältöihin, sisältöjen levittämiseen, markkinointiteknologioihin ja jatkuvaan optimointiin. Siinä vaiheessa kun markkinoinnin roolia tarvitse enää päivästä toiseen vakuutella ja ylikorostaa, voin sanoa olevani onnistunut työssäni. Lisäksi minua motivoi asiakkaiden menestys, koska ilman asiakkaan onnistumista ei synny palveluntarjoajan menestystä. Markkinointi on monella tavalla win-win -tekemistä; on siistiä auttaa muita onnistumaan.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Uutta tietoa tulee niin tutkimuksista kuin kokemuksiin perustuen, joten tuorempien trendien tunteminen ja ennustaminen on välillä vaikeaa. Etenkin markkinointiteknologiat ja sosiaalisen median kanavat kehittyvät jatkuvasti. Yksi haaste on saada asiakas tai oman firman johto ymmärtämään, että moderniin markkinointiin kuuluu nopeatempoinen, rohkea ja välillä ennustamatonkin tekeminen ja pilotointi sekä jatkuvan parantamisen kulttuuri. Enää ei ole aikaa eikä varaa luoda jotain ja jäädä odottelemaan, toimiiko se. Tarvitaan kykyä tehdä nopeita päätöksiä ja suunnanmuutoksia, vaikka välilllä hieman sattuukin. Myös asioiden ennustaminen pilkuntarkasti on mahdotonta. Lisäksi on uskallettava päästää irti brändikontrollista, sillä kohderyhmä luo ja määrittelee brändin, ei markkinoija. Tämä fakta on välillä vaikea tunnustaa, koska epävarmuus pelottaa. Yks haaste on kyky luopua toimimattomista tai tutuista ja turvallisista ajatuskuluista. Ihmisillä on luontainen taipumus rakastua ja jumiutua omiin ideoihinsa, vaikkeivät ne veisi kokonaisuutta eteenpäin.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Haluan viettää vapaa-aikana mahdollisimman pitkälle tytärteni kanssa ja pyrin tekemään sen ilman kireitä aikatauluja tai täyteen buukattuja kalentereita. Vapaa-ajasta on tullut yhä arvokkaampaa minulle. Jonkin verran pidän markkinoinnin ja yrittäjyyden valmennuksia sekä mentoroin tulevaisuuden tähtiä ja toimin kasvavien yritysten markkinointikonsulttina. Lisäksi teen auttamistyötä, vaikutan yhteiskunnallisesti sekä sävellän.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Kannattaa hankkia monipuolinen kokemus ihmistyöstä ja ryhmätoiminnasta kuten myynnistä, asiakaspalvelusta tai vaikka jalkapallosta. Kun ymmärtää muita ihmisiä ja heidän käyttäytymistä, alkaa ymmärtää mistä markkinoinnissa on kyse: vaikuttamisesta. Kannattaa panostaa näihin taitoihin ajoissa: kirjoittaminen, bisnesälykäs ajattelu, kriittinen arviointi, someosaaminen ja tuloksellisuusajattelu. Markkinointi on rajapintatiede lukujen ja luovuuden välillä, ja mielestäni hyvä markkinointijohtaja ymmärtää nämä markkinoinnin kummatkin puolet. Kaikki esimieskokemus on hyväksi, olipa se sitten hankittu partiosta tai junnuvalmentajan työstä. Markkinointialalle haluavan pitää olla kiinnostunut modernin maailman ilmiöistä ja trendeistä, sillä monet kulutustrendit noudattelevat niitä. On osattavat katsoa Suomen ulkopuolelle ja benchmarkattava maailmalle. Me emme taistele suomalaisten  yritysten kesken vaan koko maailman kanssa. Etenkin verkkokauppapuolella on mahdollisuuksia johtaa bisnestä vaikka Sodankylästä ja myydä Aasiaan. Omat tavoitteet ja unelmat kannattaa kirjata ylös, koska niiden toteutumisprosentti paranee niin. Koskaan ei kannata uskoa ihmisiä, jotka käskevät sinua hautaamaan unelmasi ja tekemään jotain muuta. Sinä voit tehdä ja olla juuri sitä mitä haluat, olettaen että olet valmis näkemään asian eteen vaivaa ja käyttämään siihen energiaa. Haastattele ja tutustu muihin ihmisiin, jotka ovat markkinointi-, myynti- tai viestintäalalla. Katso miten he toimivat ja ota opiksesi sekä kyseenalaista. Pidä silmät ja korvat auki, verkostoidu, yritä rohkeasti ja valmistautu siihen, että epäonnistutkin. Mikäli et koskaan epäonnistu, et todennäköisesti ole yrittänyt riittävän rohkeita. Ole valmis kulkemaan kinttuistakin polkua niiden asioiden vuoksi, joita rakastat ja jotka saavat sinut syttymään. Muista ettei sinun tarvitse selitellä muille valintojasi tai elää toisten unelmia. Hankkiudu oman alan töihin opintojen aikana, mutta älä anna työn jyrätä opintojesi loppuun saattamista.

expression.fi
academicwork.fi
https://www.linkedin.com/in/paivilehtonenluomanen