Marika Kakko kertoo työstään yrittäjänä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Minulla on hyvin monipuolinen työ- ja opiskelutausta. Lukion jälkeen opiskelin silloisen YO-merkonomin tutkinnon suuntautumisalana markkinointi. Opiskeluiden jälkeen tein hetken aikaa töitä optisella alalla. Sitten muutin perhesyistä viideksi vuodeksi ulkomaille (2 vuotta Sveitsissä ja 3 vuotta Ruotsissa). Tuona aikana olin osittain äitiyslomalla ja aloitin tiedottajan tutkinnon opiskelun Markkinointi-instituutissa.

Muutimme takaisin Suomeen vuonna 2004 ja vuonna 2005 pääsin töihin Lahden Pelicansiin, SM-liigajoukkueeseen tekemään myyntiä, markkinointia ja viestintää. Silloin jatkoin myös opiskelujani ja suoritin jälleen Markkinointi-instituutissa Markkinointiviestinnän ammattitutkinnon. Pelicansin jälkeen työurani jatkui ensin DNA:lla yritysmyynnin yksikössä myyntipäällikkönä ja sen jälkeen Go On Yhtiöillä henkilöstövuokrauksen ja rekrytoinnin toimeksiantojen parissa.

Näitä kahta työtä pidän tänä päivänä erityisen tärkeinä osina osana omaa työurani kehitystä, koska ne opettivat todella paljon B2B-myynnistä sekä erilaisten yritysten liiketoiminnasta ja ovat kasvattaneet omaa osaamistani pelkän markkinoinnin sijaan myös myyntiin ja kokonaisvaltaiseen liiketoimintaymmärrykseen. Go On vuosien jälkeen veri veti jälleen enemmän markkinoinnin pariin ja pääsin Lahden Sibeliustaloon markkinointipäälliköksi.

Tässä kohdassa jatkoin jälleen opintoja ja suoritin tutuksi tulleessa Markkinointi-instituutissa Brändin johtamisen erikoisammattitutkinnon työn ohessa. Sibeliustalolla olin töissä kaksi vuotta tapahtuma- ja kokouspalveluiden markkinoinnin parissa kunnes silloinen yhteistyökumppanimme Mainostoimisto MBE:n pääomistaja ja silloinen toimitusjohtaja Merja-Leena Alenius ehdotti minulle, että astuisin hänen saappaisiinsa ja aloittaisin MBE:n toimitusjohtajana.

Kävin läpi normaalin haastattelu- ja testiprosessin ja lopputuloksena pääsimme sopimukseen. Aloitin tehtävässä, jota hoidin 2,5 vuotta, vuoden 2017 maaliskuuhun asti. Toimitusjohtajan tehtävien lisäksi tein hyvin aktiivista myynti- ja asiakastyötä eli käytännössä olin mukana suunnittelemassa ja tekemässä asiakkaiden toimeksiantoja.

Viime keväänä päätin toteuttaa pitkäaikaisen unelmani yrittäjyydestä ja perustin avopuolisoni kanssa yhteisen yrityksen Oakhill Oy:n. Käytännössä mieheni toimii yrityksessä hallituksen puheenjohtajana ja taustapiruna ja tekee omaa päivätyötään muualla. Minulle Oakhill on tällä hetkellä täysipäiväinen työ.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Yritykseni liikeidea on myydä markkinoinnin ja myynnin asiantuntijapalvelua yrityksille. Käytännössä olen vuokrattava markkinointi-/projektipäällikkö, jota yritykset voivat ostaa omaksi lisäresurssikseen. Toisille yrityksille teen 1,5 päivää viikossa töitä ja toisille saatan vetää esimerkiksi markkinoinnin workshopin, suunnitella seuraavan ½ vuoden tai vuoden toimenpiteet ja sitten käytännössä toteuttaa toimenpiteitä.

Juuri nyt työn alla on hyvin monipuolisia projekteja kuten Matka 2018 –messuille messuosallistumisen kokonaisprojektin vetäminen ja tekeminen,eri toimijoille vuoden 2018 markkinointi- ja viestintäsuunnitelmien tekeminen, verkkosivuprojektien vetäminen ja  uuden konseptin markkinoinnin suunnittelu ja lanseeraussuunnitelma. Lisäksi minulta on tilattu markkinoinnin työpajoja, missä pöllytetään nykyistä tekemistä ja ideoidaan uutta.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Työpäivät ovat hyvin vaihtelevia. Teen työtäni osittain asiakkaitteni toimistoilla ja tiloissa, jolloin osallistun heidän palavereihinsa ja edustan yritystä kuin olisin yksi heidän työntekijöistään. Erilaisten markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteutus on arkipäivääni sekä projektien johtaminen. Etsin asiakkailleni myös markkinoinnin toimenpiteiden toteuttajia, kilpailutan graafikoita, valokuvaajia, koodareita, mainostoimistoja, messurakennuttajia jne.

Oma työhuoneeni on co-working yhteisössä Lahden ydinkeskustassa, Dooroomissa. Siellä toimii tällä hetkellä noin 20 eri yrittäjää, joista varmasti puolet on luovien alojen tekijöitä. 

4) Mikä on parasta työssäsi?

Parasta työssäni on tunne, että autan oikeasti asiakastani tekemään asioita paremmin ja niin, että tehdyt toimenpiteet hyödyttävät heidän liiketoimintaansa. Lisäksi tietysti monipuolisuus, pääsen mukaan eri toimialoille ja opin oikeasti eri aloista koko ajan lisää. Se on todella mielenkiintoista ja kiehtovaa. Minulla on myös useita työyhteisöjä, joihin olen päässyt mukaan, paljon uusia työkavereita!

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Haastellisinta työstään innostuneelle yksityisyrittäjälle on olla tekemättä liikaa töitä. Työ vie helposti mennessään ja ideoita haluaa usein työstää myös iltaisin ja viikonloppuina.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Vietän aikaa uusioperheemme ja kahden koiran kanssa. Liikunta on aina ollut minulle tärkeä henkireikä. Käyn lenkillä, kuntosalilla ja tanssitunneilla aina kun ehdin. Nyt odottelen runsaslumista talvea ja sitä että pääsisi hiihtämään. Matkustelemme paljon, sillä se on mieheni ja minun yhteinen lempiharrastus. Pidämme myös hyvästä ruoasta ja sen laittamisesta.

Meillä on vapaa-ajan koti Janakkalassa Hämeenlinnan kupeessa, joka on itse asiassa vanha maatila. Siellä meillä on jatkuvasti käynnissä erilaisia tee-se-itse -projekteja. Siellä on kasvihuone ja iso kasvimaa, missä kasvatamme fiilispohjaisesti raaka-aineita omaan käyttöön. Lukeminen on myös rakas lempiharrastus, jolle ei valitettavasti ole nykyään aikaa kuin lomilla.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Markkinointi, myynti ja teknologia kulkevat tänä päivänä käsi kädessä. Hanki itsellesi kokemusta monipuolisesti kaikilta osa-alueilta, ole kiinnostunut kaikesta ja kehitä itseäsi monipuolisesti. Moniosaajat ovat tulevaisuuden tekijöitä. Ala on hyvin hektinen ja asiat muuttuvat nopeasti, pitää olla valmis päivittämään omaa osaamistaan jatkuvasti (tämä kyllä taitaa tänä päivänä koskea kaikkia muitakin aloja). Myös sosialiset taidot ovat todella tärkeitä. Pitää olla valmis työskentelemään ryhmissä ja erilaisten persoonien kanssa. Työelämässä kannattaa aina rohkeasti tarttua uusiin tilaisuuksiin.