Entinen huippu-urheilija Mila Kajas kertoo työstään viestintä- ja markkinointipäällikkönä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Huippu-urheilu-urani päätyttyä aloitin työt 25-vuotiaana isossa suomalaisessa yrityksessä markkinointiviestinnän parissa - pääpaino tapahtumamarkkinoinnissa ja sponsoroinnissa. Vuosia myöhemmin ollessani hoitovapaalla ryhdyin monen sattuman kautta auttamaan Suomen Taitoluisteluliittoa tiedottamisessa. Tein sitä aluksi freenä tuntiperusteisesti. Pikkuhiljaa otin enemmän ja enemmän vastuuta ja vastasinkin pian jo lajin EM-kisojen tiedottamisesta. Työnantaja oli tyytyväinen panokseeni ja halusi vakinaistaa minut. Sillä tiellä olen edelleen, joskin olen tehnyt rinnalla paljon muitakin viestinnän töitä projektiluontoisesti. Opintoni olen suorittanut markkinoinnissa ja viestinnässä. Haaveammattini lapsena oli kirjaston- tai sairaanhoitaja eli minun kohdallani ne haaveet jäivät toteutumatta.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Olen ollut mukana monissa erilaisissa projekteissa ja saanut tehdä viestinnän ja markkinoinnin töitä aivan laidasta laitaan. Olen toiminut esimerkiksi monien kansainvälisten tapahtumien viestintä- ja lehdistöpäällikkönä. Niistä suurimmat ovat olleet juuri keväällä käydyt taitoluistelun MM2017-kilpailut sekä Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa käydyt Helsingin kansainväliset balettikilpailut vuosina 2012 ja 2016. Kaikissa tapahtumissa olen vastannut viestinnästä, lehdistöstä ja markkinoinnista. Lisäksi olen saanut olla mukana erilaisissa televisioprojekteissa ja oppinut paljon siitäkin maailmasta. Olen myös kirjoittanut juttuja erilaisiin lehtiin. Näiden lisäksi luennoin jonkin verran eri sidosryhmille. Aiheena on yleensä viestinnän suunnittelu, hyödyntäminen ja maksimointi. Urheilumaailmasta löytyy aina hyviä ja mielenkiintoisia caseja.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Päivätyöni pitää sisällään esimerkiksi lehdistöviestintää, mainontaa sekä muiden luovien sisältöjen strategista suunnittelua ja toteutusta. Kirjoitan paljon artikkeleja, kuvaan ja vastaan sosiaalisen median linjoista ja tuotannosta. Työpäivääni kuuluvat isompien ja pienempien julkaisujen päätoimittaminen, erilaisten julkaisualustojen suunnittelu ja päivittäminen, viestinnän tulosten mittaaminen sekä kansainvälisten tapahtumien näkyvyyden ja markkinoinnin suunnittelu ja toteutus. Koko ajan pohdin, miten saamme tuotteellemme näkyvyyttä erilaisissa kohderyhmissä ja miten saamme tuotettamme myytyä – nykyaikaisesti ja kustannustehokkaasti.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Koen olevani omalla alallani ja ehkä juuri siksi hyvin motivoitunut työntekijä. Olen luova ja kova ideoimaan. Osuva viestintä ja markkinointi vaativat hyvää vainua, luovaa hulluutta ja rohkeutta. Minä saan toteuttaa kaikkia näitä vahvuuksia työssäni. On palkitsevaa, kun oma idea toteutuu ja viesti saavuttaa kuulijan tai katsojan. Parhaassa tapauksessa se tuo kassan pohjalle positiivista kilinää kuten kävi juuri päättyneissä taitoluistelun MM-kisoissa, jossa teimme upean tuloksen.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Vaikka idea ja toteutus olisivat kuinka timanttiset tahansa, on vain hyväksyttävä, että viestintää ei ole koskaan tarpeeksi eikä se ikinä tavoita ihan jokaista. 

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Harrastukseni ovat liikunnallisia; juoksen ja käyn kuntosalilla. Monesti vapaa-aikanani myös siivoan. Viihdyn kotona paremmin, jos siellä on siistiä.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Tee paljon erilaisia viestinnän alan töitä; kirjoita, kuvaa, editoi, someta jne. Hankkiudu hetkeksi jonkun kokeneen konkarin siipien suojaan, vaikka harjoittelijaksi tai vapaaehtoiseksi. Parhaiten oppii tekemällä ja kokeilemalla.

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.