Uratarinat

Työn ytimessä: Säveltäjä, muusikko, äänisuunnittelija Sanna Salmenkallio

Sanna Salmenkallio kertoo työstään Kansallisteatterin Kolme sisarta -näytelmän äänisuunnittelijana ja säveltäjänä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Olen syntynyt muusikkoperheeseen ja kasvanut oopperan maailmassa. Minulla ei ole koskaan ollut ammatin suhteen muita vaihtoehtoja – näyttämöt ovat vetäneet puoleensa pienestä pitäen. Opiskelin Sibelius- Akatemiassa, Kuvataide-Akatemiassa ja Teatterikorkeakoulussa.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Minulla on Kolme sisarta -näytelmässä laaja kirjo erilaisia taiteellisia ja teknisiä vastuita: suunnittelen kokonaisuutta yhteistyössä muiden taiteellisten suunnittelijoiden ja ohjaajan kanssa, sävellän, mietin äänen laatuja ja dramaturgiaa, harjoitutan näyttelijöitä, huolehdin mikrofoneista ja kuulokuvasta salissa jne. Kaikki äänet jotka näytelmässä kuullaan ovat minun vastuullani. Kolme sisarta on minulle hyvin kokonaisvaltainen työ koska se on yhtä aikaa äänisuunnittelu- ja sävellystyö.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Herään harjoitusperiodin aikana aikaisin ja käyn läpi kohtauksia joita teatterilla on päivän mittaan luvassa. Kello 10 meillä on usein suunnittelijoiden palaveri ja näyttelijät saapuvat kello 11. Kello 11-15 on harjoitukset ja istun äänimestarin kanssa ajamassa ääniä usein ohjaajan läheisyydessä, niin voimme keskustella ja rakentaa kohtauksia yhdessä. Sitten on vuorossa tauko ja erinäisten asioiden korjailua tai säveltämistä. Kello 18-21.30 harjoitellaan taas. Ensi-illan jälkeen en enää ole paikalla, mutta käyn kyllä välillä katsomassa esityksen ja valvomassa että kaikki toimii. Kun esitykset pyörivät olen jo siirtynyt seuraavaan tuotantoon.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Parasta työssäni on se, että kaikki on aina muutoksen tilassa. Koen, että saan olla matkalla asioiden ytimeen. Vaikka työni on vaativaa, luovien, ammattitaitoisten ja hauskojen ihmisten kanssa on mahtavaa tehdä työtä. Työn kautta tulen myös tutustuneeksi mitä erilaisimpiin asioihin ja ilmiöihin kaikilta elämän alueilta. Olen siinä mielessä nörtti, että teen mielelläni myös taustatyötä.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Yllätysten määrä on valtaisa. Vaikkapa sairastapaus tai tekninen ongelma voivat sotkea produktiota pahastikin. Onkin tärkeää, että pitää kirkkaana mielessä olennaiset asiat. Ilman huumoria ei selviä.
Freelancerina myös aikatauluttaminen on vaikeaa, työn määrää on vaikea säädellä.

6) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Taide on mielestäni itsessään merkityksellistä. On tärkeää tarjota ihmisille monenlaisia tapoja kokea ja ajatella. Itselle taide on kasvun paikka. Ikinä ei tule valmiiksi.

7) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Pitkät päivät teatterilla sisätiloissa saavat minut kaipaamaan raitista ilmaa ja päivänvaloa. Vapaa-ajalla olen mielelläni ulkona. Käyn Altaalla uimassa ja lenkkeilen. Laajaa kaveripiiriäni tapaisin mielelläni enemmänkin. Suuren näyttämön monimutkaisen teknologiaviidakon jälkeen otan myös mielelläni esiin ihanan vanhan viuluni ja soitan akustisesti.

8) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Kaikista tärkein ominaisuus mielestäni taideammateissa on epävarmuuden- ja stressinsietokyky. Lisäksi täytyy olla valmis tekemään todella suuria määriä työtä. Lahjakkuus auttaa, mutta ilman edellä mainittuja ominaisuuksia lahjakkuudella ei tee oikein mitään. Myös uteliaisuus ja innostuminen kaikista hulluistakin jutuista on asia, joka on tässä työssä hyvin olennaista. Selvitä ensin oletko ryhmätyöntekijä vai työskenteletkö mieluummin yksin. Teatterissa tehdään työtä supersosiaalisessa tiimissä, elokuvasävellystyö taas tapahtuu yksin työhuoneella. Äänisuunnittelu on laaja ja kiinnostava työ jota tehdään yllättävänkin monissa yhteyksissä.

www.kansallisteatteri.fi

Kuva: Pietari Purovaara