Uratarinat

Työn ytimessä: Myyntijohtaja Stinde Mäkinen

6.3.2020 klo 14:05

Stinde Mäkinen kertoo työstään Sanoma Media Finlandin myyntijohtajana.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Aloitin mediamyyjänä Taloussanomissa parisenkymmentä vuotta sitten ja olen sillä tiellä siis edelleen. Olen aina kokenut myynnin omakseni ja myös media toimialana on pitänyt hyppysissään koko urani ajan. Päivääkään en vaihtaisi pois. Tämä on mun juttu.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Työni on valmentamista, sillä tärkein tehtäväni on mahdollistaa alaisteni onnistuminen työssään. Organisaatioomme kuuluu paljon eri alojen erikoisasiantuntijoita, sillä Suomen johtavana mediatalona tarjoomamme on hyvin laaja: TV, radio, digi, printti ja tapahtumat mahdollistavat hyvin erilaisia markkinoinnin ratkaisuja.

Moderni markkinointi perustuu datan tehokkaaseen käyttöön ja kattava tutkimustoiminta niin suomalaisten kulutus- kuin mediakäyttäytymisestä on osa tehtäväämme suomalaisten markkinoijien luottokumppanina. Ratkaisumme räätälöidään aina asiakkaidemme eli markkinoijien tarpeista lähtien. Näiden huippuasiantuntijoiden johtaminen on vaativaa ja palkitsevaa työtä.

Autan siellä  missä apuani tarvitaan – oli kyse sitten vuosisopimusneuvottelusta tai uuden asian opettelusta. Yhteistyö eri osastojen, kuten tutkimuksen, markkinoinnin ja tuotekehityksen kanssa kuuluu myös toimenkuvaani.  

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Tapaan asiakkaitamme ja muita sidosryhmiä kuten media- ja mainostoimistoja. Myös sisäiset palaverit vievät paljon työaikaani päivittäin. Olen läsnäoleva ja kuunteleva johtaja, joten panostan yhdessä tekemiseen. Suunnittelemme tulevaa varmistaaksemme menestyksemme myös tulevaisuudessa, ja sparraamme asiakaskohtaisia haasteita.

Erilaiset kehityshankkeet kuuluvat niinikään arkeeni. Esimerkiksi tapahtumat ja alueellinen radiotarjooma ovat meille uutta liiketoimintaa. Vain muutos on pysyvää ja työpäiväni ovat hyvin erilaisia keskenään. Muutosjohtaminen pitää minut motivoituneena ja energisenä.   

 4) Mikä on parasta työssäsi?

Jatkuva kehittyminen. Media-ala, kuten monet muutkin toimialat, ovat murroksessa ja muutosvauhti on hurja. Opin päivä päivältä lisää kehittyen niin johtajana kuin media-alan ammattilaisena. Olen yhä kaikkien näiden vuosien jälkeen todella utelias ja innokas oppimaan uutta. Sanomalla on tärkeä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Riippumaton laatujournalismi vaatii taloudellista riippumattomuutta, joten koen työni hyvin merkitykselliseksi. Olemme myös Suomen suurin viihdetalo. Viihteellä on oma, tärkeä roolinsa suomalaisten arjessa, joten siinäkin mielessä koen olevani etuoikeutetussa asemassa saadessani työskennellä Suomen parhaiden mediabrändien parissa. Arvostan myös Sanoman yrityskulttuuria ja arvoja. Pyrin jatkuvaan parantamiseen ja asetan riman niin itselleni kuin muillekin korkealle. Tartumme yhdessä asioihin ja viemme ne loppuun saakka.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Rakastan työtäni niin paljon, että haasteellisinta on erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan. Houkutus tehdä töitä kellon ympäri on suuri. Markkinointi tänä päivänä on sellaista, että kukaan ei osaa kaikkea eikä tarvitse osatakaan. Tämän myöntäminen tuottaa välillä haasteita, sillä uteliaana ja eteenpäin katsovana kaverina haluaisin luonnollisesti osata kaiken itse. Onneksi kollegani ja alaiseni ympärilläni ovat niin huippuluokkaa, että heihin on helppo luottaa. Meillä saa apua aina tarvittaessa.  

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Olen myös vapaa-aikanani melko aktiivinen tyyppi. Urheilen ja matkustelen. Kesäisin mökkielämä vie mukanaan. Pidän myös ruoanlaitosta ja tapaan ystäviäni.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Suosittelen sekä media-alaa että myyntiä lämpimästi. Pitkäjänteisyys, analyyttisuus ja asiakkaan kuunteleminen ovat myynnissä tärkeimpiä onnistumisen edellytyksiä. Tämä on rankkaa duunia, mutta kyllä tästä onnistumisen kiksejä saa!  Pikavoitoista tai alaan liittyvästä tähtipölystä ei kannata haaveilla.

Täytyy olla valmis jatkuvasti kehittymään ja oppimaan uutta. Asenne ratkaisee.  Markkinoinnin saralla kannattaa miettiä, mikä osa markkinoinnista tuntuu itselle kaikista luontevimmalta, sillä ala on hyvin laaja. Alalla tarvitaan niin analyyttista osaamista kuin luovuutta.