Heidi Lihr kertoo työstään Voglian myynti- ja markkinointipäällikkönä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Peruskoulun jälkeen aloitin mallintyöt. 1980-luvulla oli kotimaassa vielä runsaasti vaateteollisuutta ja töitä muodin parissa riitti monenlaisissa tehtävissä. Mallintöiden luonteva jatko oli myyjän työt niin b2b kuin b2c -tasoilla. Olen edennyt työssäni kokemuksen ja tekemisen kautta. Opiskelin töiden ohella ensin merkonomiksi ja sen jälkeen tradenomiksi. Olen suorittanut myös JET-tutkinnon.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Työni pitää sisällään vaatemallistojen ennakkomyyntiä ja markkinointia kotimaisille jälleenmyyjille. Suurimpia asiakkaitamme ovat kotimaiset tavaratalot. Toimin myyntiagenttien tukena ja yhteyshenkilönä (Suomi, Ruotsi ja Venäjä). Markkinointitehtävissä pääpaino on kuvien tuottamisessa ja kontaktoinnissa eri media-alan edustajien kanssa. Olen markkinointitiimin jäsen, joka hoitaa myös taktisen vähittäiskauppamarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Työpäiväni ovat hyvin vaihtelevia niin maantieteellisesti kuin ajankäytöllisestikin.  Työskentelen paljon eri ihmisten kanssa. Tapaan kauppiaita ja käyn katsomassa myyntipisteitämme. Istun neuvotteluissa keskimäärin 2-3 työpäivää viikossa, mutta vastapainoa tälle tuo yksi täysin itsenäinen konttoripäivä. Konttoripäivän teen yleensä etänä, kotoa käsin. Kuvausjärjestelyt vaativat ”shoppailua ja castingeja”.  Niitä ei aina osaa pitää ”työnä”. Matkapäiviä minulle kertyy noin 100 vuodessa kotimaassa ja naapurimaissa.  Auto on työssäni välttämätön. Kilometrejä kertyy kotityöpäivistä ja nettipalavereista huolimatta n. 30 000 km vuodessa.

4) Mikä on parasta työssäsi?

 Työn vaihtelevuus ja monipuolisuus. Itsenäinen ja vastuullinen työ sopii minulle. Tässä työssä ei ehdi kyllästyä tai puutua rutiineihin. Silti väittäisin, että työni suola ovat toiset ihmiset. Itsenäiset työtehtävät ja hyvä esimiessuhde antavat mahdollisuuden nopeisiin päätöksiin ilman byrokratiaa.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Haastavinta on ehdottomasti ajanhallinta. Työt ruuhkautuvat todella vahvasti ns. pääsesonkeihin ja silloin 12 tunnin työpäivä on usein riittämätön. Onneksi kokemus auttaa, ja päivät voi tasata kuukauden kuluttua,  jos malttaa. Rahaa ideoiden toteuttamiseen ei ole koskaan tarpeeksi – mutta eipä sitä näinä aikoina ole muillakaan.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?    

Vapaa-aika kuuluu perheelle ja harrastuksilleni. Tyttäreni ovat kouluiässä, joten arki on melko toiminnallista. Reissaava äiti kasvattaa toimeliaita itsenäisiä lapsia. Jooga ja erityisesti astanga pitävät pääni ja fysiikkani kasassa. Reippaat kävelylenkit hyvässä seurassa kirkastavat ajatukset ja ihon.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Myynti- ja markkinointitehtävissä on satoja erilaisia työtehtäviä ja erikokoisia työnantajia. Näissä vaaditaan hyvin eritasoista osaamista. Moniosaajat pärjäävät yleensä parhaiten pk-yrityksissä ja erikoistuneet toimenkuvat löytyvät suuremmista yhtiöistä ja konserneista. Mieti missä olet hyvä ja mistä nautit. Opiskele ja kehitä näitä ominaisuuksiasi ja osaamistasi, että pääset sellaiseen tehtävään mistä haaveilet. Älä tee töitä vain rahasta, vaan tee töitä saadaksesi kokemusta. Kokemus on kallista, se maksaa aikaa. Jos haluat menestyä urallasi auta toisia menestymään, ja saavutat varmasti enemmän kun toivoit.