Vesa Lehtinen kertoo työstään Sopimustieto.fi:n markkinointipäällikkönä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Ihan rehellisesti sanottuna sattumalta. Päädyin tradenomiopintojen loppupuolella työharjoitteluun Ostohyvitys.fi -verkkopalveluun (nykyinen Bonusway) tekemään käyttäjähankintaa. Harjoittelusta seurasi yli viisi vuotta kestänyt työsuhde, jonka aikana pääsin tekemään markkinointia lukuisissa eri kanavissa ja kartuttamaan osaamistani. Vuosien varrelle mahtuu kampanjoita Facebookin kirppisryhmien mainoksista aina valtakunnalliseen TV-mainontaan.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Ylätasolla ilmaistuna suunnittelen ja toteutan markkinointitoimenpiteitä ja kehitän markkinoinnin edellytyksiä. Tästä käytännön esimerkkejä ovat esimerkiksi Googlen, Facebookin ja Linkedinin mainosalustojen hallinnointi, mainonnan tulosten mittaaminen, verkkosivun konversio-optimointi ja hakusanojen kehityksen seuraaminen ja volyymien kartoittaminen.

Sopimustieto on melko nuori yritys, ja moni liiketoiminnan osa-alue tai prosessi ei välttämättä ole löytänyt lopullista uomaansa, joten työnkuvaani sisältyy myös melko paljon business development tyyppistä tekemistä.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Työpäivien sisältö vaihtelee melko paljon ja pöydällä on käytännössä koko ajan jotain uutta. Tiettyjä rutiinejakin toki löytyy, ja ne liittyvät etupäässä käynnissä olevien markkinointikampanjoiden monitorointiin ja tulosten seuraamiseen.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Monipuolisuus ja hyvä tuote. Markkinointi on laaja poikkitieteellinen kokonaisuus, ja kun vastuulla on koko paketin pyörittäminen, ei ole sitä riskiä että työ kävisi yksitoikkoiseksi ja itseään toistavaksi.

Mielekkyyttä lisää myös merkittävästi se, että Sopimuskone on äärimmäisen hyvä palvelu, ja näen että meillä on mahdollisuus muuttaa tapaa, jolla sopimuksia yhteiskunnassamme laaditaan.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Monipuolisuus on varmasti myös suurin haaste, sillä osaamisen pitää olla hyvin laaja-alaista. Käytännössä täydellisen markkinoijan pitäisi olla yhtä aikaa koodaaja, copywriter, ad, psykologi, tilastotieteilijä ja tulevaisuuden tutkija. Vaikka organisaatiosta löytyisi kaikkiin näihin osa-alueisiin spesifiä osaamista, täytyy markkinointipäälliköllä olla silti riittävä ymmärrys kaikista eri palasista, jotta kokonaisuuden saa pidettyä hallinnassa.

6) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Oman tekemisen tulosten näkeminen ja mahdollisuus vaikuttaa koko yrityksen toimintaan.

7) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Harrastuksiini kuuluu RC-helikopterit ja niillä ns. 3D lennätys sekä salilla käynti. Lisäksi vaimon kanssa tulee vietettyä aikaa kulttuurin parissa, erityisesti livemusiikki ja elokuvat ovat lähellä sydäntä.

8) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Mieti mistä asioista olet kiinnostunut, tai mistä markkinoinnin osa-alueesta uskot voivasi kiinnostua. Markkinoinnissa menestyminen vaatii jatkuvaa uusien asioiden oppimista, joten kiinnostuksen ja oppimismotivaation pitää olla kohdallaan.

Markkinointiin liittyvän teknologian tunteminen on työtehtävästä riippuen joko vaatimus tai etu, joten aiheeseen kannattaa perehtyä omatoimisesti mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi Google Analyticsiä pääsee käyttämään täysin ilmaiseksi.

Jos olet vielä koulunpenkillä, panosta mahdollisen harjoittelupaikan löytämiseen, sillä se voi olla lähtölaukaus uralle markkinoinnin parissa.