Nora Anderson kertoo työstään kosmetiikkamaahantuojana.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Äitini on kosmetologi, joten olen jo hyvin nuoresta asti ollut kosmetiikan kanssa tekemisissä. Ala olikin minulle hyvin luonnollinen valinta. Olen koulutukseltani SKY-kosmetologi ja kansainvälisen liiketoiminnan tradenomi. Olen aiemmin työskennellyt vähittäiskaupan alalla ostajana ja maahantuonnissa tuotepäällikkönä. Maahantuontiyrityksessä työskennellessäni ura omasta firmasta hiipi mieleeni. Olin myös turhautunut Suomesta saatavaan kosmetiikkaan, sillä omalle herkälle ja couperosaiholle ei tuntunut löytyvän mistään sopivia ja tarpeeksi tehokkaita tuotteita. Löydettyäni Bakel-ihonhoitosarjan Italiasta tiesin, että tästä tulee urani. Bakel on alusta asti tuntunut oikealta ja usko siihen on kova. Olen iloinen, että muillakin kaltaisillani olisi mahdollisuus käyttää tehokasta, mutta turvallista kosmetiikkaa.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Työni on hyvin vaihtelevaa. Siihen kuuluu yrityksen pyörittämiseen liittyvien asioiden lisäksi jälleenmyyntiverkoston asioiden hoitaminen, potentiaalisten asiakkaiden tapaamiset, Bakelin markkinointiin ja tuotevalikoiman hallintaan liittyvät työt, toimittajatapaamiset, yhteydenpito päämieheen ja uutuuksien lanseeraukset sekä erilaisten markkinointitapahtumien suunnittelu ja toteutus.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Erilaisia ja monipuolisia. Yhtenä päivänä saatan olla konttorilla puhelimen ääressä ja vastailemassa meileihin ja muihin yhteydenottoihin sekä hoitamassa yrityksen asioita ja toisena päivänä ajan ympäri Suomea tapaamassa asiakkaita, toimittajia, potentiaalisia Bakel-jälleenmyyjiä tai järjestämässä tapahtumia tai osallistumassa itse niihin.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Vapaus ja monipuolisuus. Voin itse päättää milloin, miten ja missä teen työni. Yrittäjällä ei tunnetusti ole paljon vapaa-aikaa, mutta pelkkä tietoisuus siitä, että voin halutessani pitää vaikkapa perjantai-iltapäivän vapaana, on ihanaa. Bakel-ihonhoitosarjan kanssa työskentely on ihan parasta, sillä se otetaan avosylin vastaan joka paikassa.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Ajanhallinta. Yrittäjällä on jatkuvasti monta rautaa tulessa yhtä aikaa. Erityisesti yrittäjyyden ensimmäisinä vuosina tein töitä lähes yötä päivää. Perfektionismiin taipuvainen luonteeni ei mitenkään helpottanut asiaa. Voisin sanoa, että vasta kolmen vuoden yrittäjyyden jälkeen tajusin vapaa-ajan tärkeyden. Olo on paljon energisempi, kun olen ymmärtänyt pitää työpäivät kohtuullisina ja tehdä välillä muutakin kuin töitä.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Harrastan spinningiä, juoksemista ja golfia. Pyrin käymään pari kertaa viikossa lihaskuntoa parantavilla ryhmäliikuntatunneilla. Mieli lepää myös koiran kanssa lenkkeillessä.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Jos alalta ei ole kokemusta, voisi olla hyvä ajatus kokeilla sitä jossakin maahantuontiyrityksessä. On alusta asti hyvä tiedostaa, että kosmetiikan ala on haastava, sillä kilpailu on kovaa. Uudet tuulet puhaltavat jatkuvasti. Kannattaa varmistaa, että maahantuomallesi sarjalle on selkeä markkinarako ja kysyntää Suomessa. Alkuun tarvitaan erityisesti sisukkuutta, hurja määrä intoa ja uskoa omaan tekemiseen. Olisi hyvä, että lähelläsi on ihmisiä, jotka myös uskovat sinuun ja tukevat tarvittaessa. Oma toimeentulo täytyy myös varmistaa. Sarjaa tulee markkinoida aktiivisesti alusta asti. Määrittele kohderyhmä sarjalle ja selvitä paikat, joissa parhaiten tavoitat heidät. Muista myös, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Yrittäjän kannattaa ulkoistaa ne työt, jotka eivät kuulu omiin vahvuuksiin tai joihin ei halua laittaa aikaa, kuten esimerkiksi kirjanpidolliset työt tai varastonhallinta. Muista vapaa-ajan tärkeys ja oma jaksaminen. Pyri pitämään edes yksi vapaapäivä viikossa, jotta et polta itseäsi loppuun.

Kuva: Jonna Helle, Keyword Love