Johanna Haltia kertoo työstään Helsinki Outlet -ostoskylän johtajana.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Kolmenkympin kynnyksellä tein urallani täyskäännöksen ja vaihdoin toimialaa kustannusmaailman markkinointitehtävistä muodin ketjuliiketoiminnan pariin. Kiinnostuin suuresti kauppakeskusliiketoiminnasta ja päädyin kauppakeskuspäälliköksi, jonka jälkeen kävin ns. pöydän toisella puolella retailerin liikepaikkapäällikön työssä ja sitten palasin jälleen kauppakeskuksen johtajaksi. Kun eteeni tuli mahdollisuus lähteä oppimaan jotain uutta tältä alalta, oli uuden Helsinki Outletin johtajan rooli juuri sellainen haaste joka tuntui juuri oikealta.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Työhöni kuuluu keskuksen käytännön operatiivisten asioiden läpikäyntiä tiimin kanssa, on se sitten talotekniikkaa tai markkinointikampanjan aikataulutusta. Tunnuslukujen analysointia, asiakaskokemuksen arviointia, liiketilaneuvotteluja ja brändien kanssa yhteistyötapaamisia. Tiimin johtaminen ja läsnäolo keskuksessa ovat erityisen tärkeitä, kun on kyseessä toimiala jossa edetään ja reagoidaan nopeasti. Outlet ostoskylän johtaja on kasvot keskuksen toiminnalle ja hän kehittää sen kaupallista sisältöä jatkuvasti.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Jokainen päivä on erilainen. Olen töissä yleensä 8.30 mennessä, joskus aiemmin. Kaikki alkaa edellisen päivän tunnuslukujen läpikäynnillä ja keskuksen kierroksella. Minulla on todella paljon tapaamisia, joskus ne ovat työpaikalla ja joskus muualla. Pyrin saamaan työt tehtyä klo 18 mennessä, saatan jatkaa myöhemmin illalla sähköpostien parissa. Tässä työssä pystyy kyllä tasaamaan omia tuntejaan kun siihen tulee mahdollisuus. Matkustelen myös työni puolesta säännöllisesti ulkomailla hakemassa inspiraatiota ja uusia ideoita.

4)  Mikä on parasta työssäsi?

Muoti, ihmiset ja nopeatempoisuus ovat parasta. Tällä alalla, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden puolella on aivan mielettömän inspiroivia ja upeita ihmisiä töissä. Vuosien varrella on muodostunut ystävyyssuhteita joihinkin. Kaikkia yhdistää kaupallinen ajattelutapa, avarakatseisuus ja kiinnostuneisuus uusiin asioihin. Upeinta on nähdä, kun brändillä menee todella hyvin ja koko tiimi on täysin sitoutunut toimintaan.

5)  Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Silloin kun brändillä tai ketjulla ei mene hyvin. Joskus asioihin löytyy syitä, joita pyritään yhdessä selvittämään ja korjaamaan. Mutta joskus, varsinkin kauppakeskusmaailmassa vuokralaisella on niin haastava tilanne, että myymälän lopettaminen on ainoa vaihtoehto.

6) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Työstäni tekee merkityksellistä se, että saan tehdä töitä lahjakkaiden ihmisten kanssa, joilta oppii aina uutta. Uuden oppiminen on minulle yksi tärkein asia työympäristössä. Tiivis yhteistyö ja tuloksellisuus tuovat myös merkityksellisyyttä. Kun saavutamme oman tiimin ja keskuksen brändien kanssa hienoja tuloksia. Positiiviset asiakaspalautteet ja kiitokset tuntuvat varsin hyvältä pitkän uurastuksen jälkeen. On hienoa olla mukana yrityksessä, jolla on selkeä tavoite ja määränpää.

7) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Perheeni kanssa. Pyrin harrastamaan liikuntaa mahdollisimman usein, se on paras tapa selvittää omat ajatukset. Viikonloput ovat menneet kesämökin rakentamisen parissa.

8) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Ole oma itsesi! Se on paras neuvo. Sosiaalisuus, päätöksentekokyky ja läpivientikyky ovat myös tärkeitä. Tällä toimialalla kaupallinen tausta ja ajattelutapa sekä aito kiinnostus retailiin ovat ehdoton edellytys menestymiselle.