Copywriter, Partner Antti Tuominen kertoo työstään Intohimotoimisto Cassiuksessa.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Lukion jälkeen pähkäilin mitä tehdä. Taidealat kiinnostivat ja osasin kirjoittaa ja piirtää, mutta epäilin että lahjakkuuteni ei riittäisi kummallakaan saralla. Silloinen tyttöystäväni (nykyinen vaimo) lähti opiskelemaan Turkuun ja löysi minulle sieltä koulun, jossa yhdistyivät sekä visuaalinen että kirjallinen osaaminen.

Kävin kesken armeijan Turun Taideakatemian Mainonnan suunnittelu -linjan pääsykokeissa ja tammikuussa 2008 siirryin suoraan intin loputtua opiskelemaan. Opiskelu oli mielekästä, mutta hamusin työelämään mahdollisimman nopeasti. Unelmanani oli päästä PHS:lle, joka oli silloin alan paras tekijä. Olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja keväällä 2011 opinnäytetyötä viimeistellessäni aloitin työt PHS:llä.

Kaksi vuotta työllistymiseni jälkeen pääsin mukaan perustamaan Intohimotoimisto Cassiusta. Sillä tiellä olen edelleen. Lähtökohtia miettiessä ja taaksepäin katsoessa koko kuvio tuntuu nyt vaikealta uskoa.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Kun aloitin alalla, sain keskittyä enemmän suunnittelutyöhön. Asiakkaalta tuli toimeksianto, johon kehitin työparini kanssa erilaisia ratkaisuja. Yrittämisen myötä työnkuva on laajentunut valtavasti.

Päätyöni on edelleen suunnitella ja kirjoittaa, mutta käytännössä suurin osa kuluu kaikkeen muuhun kuten palavereihin, esityksiin, esitysten valmistamiseen, ihmisten kanssa kommunikointiin ja yleiseen asioiden setvimiseen. Näkökulma on laajentunut, koska joka asiaa pitää arvioida jokaisen mukana olevan tavoitteiden mukaan. Tosin kaiken voi nähdä hyvän suunnittelun näkökulmasta. Miten jokin asia etenee hyvin, oikein tai järkevästi.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Yksikään päivä ei ole täysin samanlainen. Asiakkaat, projektit ja ihmiset vaihtuvat, samoin ratkaistavat ongelmat. Työ jakautuu suunnittelun, kirjoittamisen, ihmisten tapaamisen ja palavereissa istumisen välillä. Välillä asioita tehdään yksin, toisinaan omassa porukassa ja myös asiakkaan kanssa yhdessä. Jos on paljon kirjoitustyötä, saatan jäädä kotiin ja kirjoittaa etänä koko päivän.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Koen että työni tarkoitus on tehdä hyviä mainoksia. Hyvä mainos voi olla hauska, kekseliäs, merkityksellinen tai vaikka vähimmillään hienon näköinen. Ihmisiä ei mainonta juurikaan kiinnosta, siksi siitä pitää tehdä jollain tavalla erityistä ja erottuvaa.

Haluan aina ratkaista asiakkaan todellisen ongelman, mutta tavalla, johon olen itse tyytyväinen. Asetan riman korkealle. Jos onnistun ylittämään sen, voin iloita onnistumisesta. Hyvän idean keksiminen ja sen valmiiksi saattaminen ovat kaksi eri työtä, joissa molemmissa pitää onnistua. Lopputuloksen arvioivat ulkopuoliset ihmiset – he joille mainos on suunnattu.

Henkilökohtaisesti paras hetki minulle on se, jolloin jokin erityisen kiinnostava projekti odottaa toteutumistaan. Siihen sisältyy päättäväisyyttä, jännitystä ja toiveita. Tunnetta voisi ehkä verrata odotukseen, joka urheilijalla on ennen merkittävää suoritusta tai ottelua. Kaikki työ on tehty, enää katsotaan mihin oma paras riittää.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Kommunikointi ja asiakkaan toiveisiin vastaaminen. Usein nämä kulkevat käsi kädessä. Se että itse keksii hyvän idean tai ratkaisun haluttuun ongelmaan ei vielä riitä, vaan asia pitää myös kertoa eteenpäin niin, että muutkin ymmärtävät sen.

Hyvän idean voi keksiä periaatteessa vaikka tunnissa, mutta sen kirjoittaminen auki ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi voi viedä päiviä. Joskus kun päivien tai viikkojen työ valuu hukkaan viidessä minuutissa, olo tuntuu aika väsyneeltä.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Touhuilen niitä näitä. Ostimme kaksi vuotta sitten asunnon, jossa on lattialämmitys. Vietän paljon aikaa olohuoneen matolla selälläni maaten. Katson elokuvia ja pelaan Nintendoa.

Työ on iso osa elämääni ja silloin kun se on motivoivaa, en tee eroa työn ja vapaa-ajan välillä. Työprojektien lisäksi minulla on usein joku ”oma” projekti käynnissä. Viime vuonna tein ystäväni Anssi Määtän kanssa lyhytelokuvan. Siihen sai hyvin kulutettua kaikki rahansa ja aikansa.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Tähän työhön ei ole yhtä oikeaa reittiä. Suomessa koulutetaan ihmisiä alalle, mutta en näe sitä välttämättömyytenä uran alkuun saamiseksi. Kaikesta tiedosta ja osaamisesta on hyötyä. Kirjallinen ja/tai visuaalinen erityisosaaminen on tärkeää, koska kyse on aina informaation välittämisestä eteenpäin tavalla tai toisella. Haluan uskoa että jos tekee määrätietoisesti töitä minkä tahansa asian eteen, onnistuu tavalla tai toisella ennemmin tai myöhemmin.

 

Intohimotoimisto Cassius suunnitteli Oikotien voitokkaan Kun aika on -kampanjan.

Silver Effie Finland, Tuote- ja palvelusarja: Yrityskuva, 2017

Puolessa vuodessa kansan rakastamaksi brändiksi. Kun aika on.

SANOMA MEDIA FINLAND OYJ / OIKOTIE

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.