Uratarinat

Työn ytimessä: Coffee Master, avainasiakaspäällikkö Laura Hakkarainen

4.11.2019 klo 9:21

Laura Hakkarainen kertoo työstään Coffee Masterina ja avainasiakaspäällikkönä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Rakkaus ruokaan ja hyvää kahvia, juustoja ja viinejä kohtaan syttyi oikeastaan vasta valmistuttuani Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulusta ja muutettuani pääkaupunkiseudulle. Opiskelin elintarvikealan liikkeenjohtoa, mikä antoi todella hyvän ja monipuolisen pohjan työelämään. Työskentelin urani alussa juustojen parissa ja esimiestehtävissä eräässä kotimaisessa yrityksessä, minkä jälkeen innostuin viineistä ja pääsin Alkoon töihin.

Viinituntemuksen kautta aloin miettiä enemmän myös kahvia, jota tuohon aikaan aloin juoda päivittäin. Millainen kahvi maistuu hyvältä? Mistä se tulee, ja miten pitkän matkan ja moninaiset vaiheet se onkaan käynyt ennen kuppiin päätymistä? Viineissä ja kahvissa on yllättävän paljon yhteistä! Molemmissa lopputuotteeseen ja sen makuun vaikuttavat saman tyyppiset asiat, kuten viljelyolosuhteet sekä eri lajikkeet ja tietysti valmistusmenetelmät. Pelican Rougelle kahvien pariin päädyin reilu kolme vuotta sitten ja kahvi veikin täysin mukanaan.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Toimin avainasiakaspäällikkönä vastaten vähittäiskaupan kahvien myynnistä Suomessa. Toimin tiiviisti yhteistyössä paahtimomme kanssa ja kehitän tuotevalikoimaamme Suomessa. Lisäksi toimin yrityksessämme Coffee Masterina, eli koulutan henkilökuntaamme kahveihin yhdessä kahden kollegani kanssa ja järjestän kahvitastingeja asiakkaillemme.

Coffee Masterina ja kouluttajana toimiminen on ollut todella innostavaa ja tuonut mukavaa lisähaastetta työhöni. Lisäksi toteutan kampanjoita ja messuja yhdessä tiimini kanssa. Seuraan tiiviisti kotimaisia sekä kansainvälisiä kahvitrendejä ja -markkinoita.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Yksikään päivä ei ole samanlainen! Suunnittelen ja toteutan erilaisia kampanjoita, esillepanoja, promootioita ja messuja sekä hallitsen tuotetietoja ja tuotekehitystä. Myyntityössäni tapaan paljon vähittäiskaupan asiakkaita, kauppiaita ja osaston vastaavia ympäri Etelä-Suomen.

Kahvikoulutuksia toteutan aina tarvittaessa, ja vedän henkilökunnallemme kaksiportaista koulutusohjelmaa. Koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa koko henkilökuntamme ensiksi Coffee Ambassadoreiksi, ja sen jälkeen Coffee Professionaleiksi.    

4) Mikä on parasta työssäsi?

Innostun työni monipuolisuudesta, jossa pääsen työskentelemään kahvien parissa niin myynnin, tuotekehityksen kuin kouluttamisenkin kautta. On ollut hienoa päästä tuomaan uudenlaisia kahveja suomalaisten kahvipöytiin. Motivoidun myös itseni kehittämisestä. Maistelen jatkuvasti erilaisia kahveja ja pyrin pitämään tietoni ja taitoni ajan tasalla. Lisäksi nautin uusien ihmisten tapaamisesta.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Kiire ja hektisyys, jotka välillä luovat riittämättömyyden tunnetta.

6) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Se, että olen päässyt melkein alusta asti tuomaan Pelican Rouge -kahvit Suomen markkinoille, kehittämään kahvivalikoimaamme, avaamaan uusia myyntikanavia ja kasvattamaan kahviemme myyntiä ja tunnettuutta. Paljon on matkaa vielä edessä, mutta ylpeänä jatkan työtä herkullisten kahviemme parissa. Kouluttajana toimiminen antaa myös paljon.

Parasta onkin saada ihmiset oikeasti innostumaan ja kiinnostumaan kahveista sekä samalla ymmärtämään, kuinka paljon erilaisia työvaiheita ja ammattitaitoa kahvin prosessointi vaatii, ennen kuin se päätyy juomaksi kahvikuppiimme.

7) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Olen aika kulinaristi, joten hyvän ruuan ja juoman sekä ystävien parissa viihdyn erityisen hyvin. Urheilen säännöllisesti, mutta lajit vaihtelevat usein. Tänä talvena aion ottaa haltuun lapsuuden inhokkilajini eli hiihdon. Rakastan matkustamista, ja lähiaikoina olen keskittynyt enemmän kotimaan matkailuun sekä Euroopan kohteisiin.

8) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Olen huomannut, että oikeanlaisella asenteella ja intohimolla pääsee jo hyvin pitkälle. Suomessa elintarvikealalta ylipäänsä löytyy äärettömän paljon kiinnostavia ja innovatiivisia yrityksiä. Kahvikategoriassa kilpailu on todella kovaa Suomen markkinoilla, mutta hyvillä tuotteilla, strategialla ja markkinoinnilla pystyy menestymään.

Tämän alan myyntityöhön täytyy olla innostuneisuutta, itseluottamusta, pelisilmää ja päättäväinen asenne. Etua on myös hyvästä makuaistista, jota pystyy toki kehittämään maistelemalla. Tärkeintä on kuitenkin aito kiinnostus ja tiedonjano kahveja kohtaan!

 

www.pelicanrouge.fi