Simo Pirhonen kertoo työstään M-Eazy Musicin projektipäällikkönä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Päädyin alalle hyvän ystäväni ja tärkeimmän mentorini Henri Lanzin kautta. Olemme olleet ystäviä jo lähemmäs 15 vuotta ja jakaneet aina hyvin samanlaisen musiikkimaun ja ajatusmaailman musiikista ylipäänsä. En ole koskaan soittanut mitään soitinta eikä musiikki ole ollut perheessämme isossa roolissa, mutta siitä huolimatta olen ala-asteikäisestä asti ollut intohimoinen musiikin kuluttaja. Musiikin fiilistelyn lisäksi minua on aina kiinnostanut kuka on säveltänyt ja sanoittanut biisit. Räpissä (joka on ensimmäinen suuri rakkauteni musiikin saralla) tuottajalla on aina ollut iso rooli ja nuorena selasinkin aina ensimmäiseksi cd-levyjen sisäkannet läpi ja etsin tuottajien nimet. Ne kiinnostivat yhtä paljon kuin itse artistit. 

Opiskellessani tradenomiksi ammattikorkeakoulussa vuonna 2007 Henkka oli juuri käynnistelemässä omaa musiikin tuotantoon keskittyvää yritystään ja mietimme olisiko mitään keinoa miten voisimme työskennellä yhdessä. Hetken päästä huomasimme ettei perinteisellä markkinointihenkilöllä ole oikeastaan roolia musiikintekijä puolella. Henkka ehdotti, että markkinoinnin sijaan voisin alkaa ns. "song pluggeriksi", jonka työ on viedä musiikintekijän kappaleita ja/tai tuotantoja eteenpäin artisteille ja levy-yhtiöille. Tämä kuulosti mielestäni erittäin kiehtovalta ajatukselta; pääsisin puhumaan vakavasti musiikista artisteille ja A&R:ille, jotka aikaisemmin tuntuivat myyttisiltä ja saavuttamattomilta hahmoilta. Mieletön homma, ajattelin. 

Omaksuin duunin heti hyvin ja tein sitä koulun ohella niin paljon kuin vain suinkin ehdin. Suomesta käsin tehtynähän duuni oli käytännössä vain vimmattua sähköpostien lähettelyä ympäriinsä. 

Vuosina 2009–2010 juuri Englannissa viettämäni vaihto-oppilasvuoden jälkeen duunit alkoivat viedä jo merkittävästi aikaani ja opiskelu alkoi kärsiä. Juuri noihin aikoihin Justin Bieber oli äänittänyt Henkan tekemän kappaleen ja sain soiton Justinin managerilta, vielä tänäkin päivänä yhdeltä musiikkimaailman vaikutusvaltaisimmalta toimihenkilöltä, Scooter Braunilta (googlatkaa huviksenne) asiaan liittyen. Muistan, kuinka puhelun jälkeen istuin sängyllä huoneessani Lahden Mariankadun kimppakämpässä ja mietin, että kai tässä oikeaan suuntaan ollaan menossa, kun tämän tason tyypit ottavat yhteyttä. Suurinpiirtein näihin aikoihin päätin myös perheeni ja ystäväpiirini suureksi ihmetykseksi jättää amk-opinnot kesken ja keskittyä 100-prosenttisesti musiikkiin. 

Seuraavan parin vuoden aikana sain biisejä läpi mm. eurooppalaiselle supertähdelle INNA:lle, Tanskan suurimpiin lukeutuville artisteille sekä lukuisiin muihin projekteihin ja vuonna 2012 tuntuikin sopivalta ottaa askel musiikkimaailman sydämeen Los Angelesiin. 

Urani tähän mennessä opettavin kokemus oli viettää noin pari vuotta LA:ssa ja nähdä miten asiat tapahtuvat alan absoluuttisella huipulla. Vuonna 2014 Henri kertoi tehneensä Suomessa ns. "joint venture" diilin Universal Musicin kanssa ja tarjosi A&R-pestiä (projektipäällikkö) tällä omalla levymerkillään. Tässä vaiheessa tuntui, että kaipasin urallani jotain uutta ja työskentely uusien artistien kanssa tuntui sopivan haastavalta. Tämä vaikkakin joskus huonona hetkenä jonkin biisidiilin kaatuessa levy-yhtiön ja artistin venkoilun tuloksena muistaakseni taisinkin vannoa, etten koskaan tulisi työskentelemään label-puolella. Ensimmäinen artistiprojektini M-Eazy Musicilla oli lupaava artistinalku, joka nyt hieman myöhemmin on alettu tunnistaa nimellä Evelina. 

Näihin samoihin aikoihin Henri, minä ja yhteinen ystävämme Antti-Jussi Saarela päätimme perustaa ohjelmatoimiston, joka tulisi tukemaan ja laajentamaan levymerkin toimintaa myös tapahtumapuolelle. AJ:lla on pitkä kokemus livekentältä, joten hän oli luonnollinen valinta luotsaamaan live-osastoamme. Vuonna 2016 aloitin vielä työt Henrin perustamassa musiikkikustantamossa creativena, joten ympyrä tavallaan sulkeutui ja pääsin taas työskentelemään tuottajien ja biisinkirjoittajien urien edistämisen parissa. 

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Levy-yhtiö puolella huolehdin artistien projektien etenemisestä ja katson päältä jokaista osa-aluetta. Keskustelen tuottajien ja artistien kanssa taiteellisista raameista eli siis toisin sanottuna itse musiikista (välillä osallistun jopa biisintekosessioihin), promootiohenkilöiden ja artistien kanssa kunkin artistin pr:ään liittyvistä suunnitelmista ja ideoista sekä keikkamyyjän ja artistien kanssa yhdessä live-esiintymisiin liittyvistä asioista. 

Publishing- eli kustannuspuolella vien tekijöidemme kappaleita eteenpäin sekä Suomessa että ulkomailla, buukkaan sessioita, huolehdin bisnespuolesta eli ns. biisispliteistä jne. Välillä toimin terapeuttina ja kuuntelen murheita, huolia ja kysymyksiä. Enemmän toki pääsen jakamaan onnistumisen iloja. Terapeutin rooli pätee myös levy-yhtiön puolella artistien kanssa.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Työpäivät vaihtelevat jonkin verran. Saatan olla omalla toimistollamme Lahdessa, Universalin toimistolla Helsingissä, palavereissa ympäriinsä tai studiossamme Lahdessa tai Helsingin Töölössä. Nyt viime aikoina työmatkoja on tullut mm. Ruotsiin ja vanhaan tuttuun Los Angelesiin, jossa meillä on myös tiimin jäseniä ja oma studio. 

4) Mikä on parasta työssäsi?

Parasta työssäni on ehdottomasti se, kun saa auttaa lahjakkaita ihmisiä etenemään kohti potentiaaliaan ja sitä kautta unelmiaan ja jakaa matkalla onnistumisen ilot. Pari omaa artistiani on voittanut Emma-patsaan kahtena viime vuotena ja se ilo ja ylpeys mitä heidän saavutuksistaan tuntee on jotain sanoin kuvaamatonta. 

Ihmiset kenen kanssa saan työskennellä ovat enemmän kuin vain työkavereita, joten sanomattakin selvää, että toimistolle on aina hauska tulla. Heidän lisäksi tapaan päivittäin myös muita todella inspiroivia ihmisiä ja opin heiltä uusia asioita. 

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Haasteellisinta on rajoittaa työpäivien ja työviikon pituutta. Sen ansiosta vapaa-aika on välillä hieman kortilla, tästä pahoittelut lähimmäisille! Myös lomien pitäminen on jäänyt viime vuosina minimiin, siihen pyrin tekemään muutoksen tänä vuonna.  

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Vietän aikaa ystävien kanssa, käyn ulkona syömässä ja pyrin harrastamaan liikuntaa mahdollisimman monipuolisesti. Myös penkkiurheilu on lähellä sydäntä. Olen FC Lahden ja Pelicansin lisäksi vannoutunut Chelsea-kannattaja, joten aina kun on mahdollista viikonloppujen iltapäivät pyhitetään jalkapallolle.    

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Ihan ensimmäiseksi neuvoisin kysymään itseltäsi tuletko toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Ala on 100% ihmislähtöinen, joten kyseessä on elintärkeä taito.  

Toiseksi neuvoisin miettimään suhtaudutko musiikkiin intohimolla. Jos et ole jatkuvasti innokas löytämään ja kuulemaan uutta musiikkia, kyseessä ei ole oikea ala sinulle. Itse vietin jo nuorena tuntikausia levykaupassa ja kuuntelin siellä kaikki cd:t, jotka sain käsiini. Silloin jokainen ostopäätös piti punnita tarkkaan, sillä rahaa oli käytössä rajallisesti. Nykyään junnut saavat kympillä kuussa tai jopa ilmaiseksi kaiken maailman musiikin korviinsa, mutta silti välillä jutellessani itseäni yli 10 vuotta nuorempien kanssa huomaan olevani paremmin perillä uusista artisteista ja uudesta musiikista yleisestikin.

Verkostoidu ja tee se OIKEIDEN ihmisten kanssa. Opettele erottamaan puhujat tekijöistä ja luonnollisesti pyri aina tekijöiden keskuuteen. Ole myös itse sellainen. Kuuntele mitä menestyneemmillä tekijöillä on sanottavaa ja ole koko ajan avoin oppimaan uutta.   

 

 

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.