Blogi

Työn merkityksellisyys on asennekysymys Fingridillä

Fingrid Oyj

Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö.

Hakkaatko kiviä vai rakennatko katedraalia? Kun oman työn merkityksen ymmärtää, löytyy myös motivaatio, kirjoittaa Fingridin viestintäjohtaja Tiina Miettinen.

Nuorten aikuisten, millenniaalien, sanotaan arvostavan vapautta työssään. Heille on myös tärkeää, että työnantajan arvot sopivat yhteen henkilön arvojen kanssa. Työllä pitää olla niin sanotusti merkitystä, ja näin se varmasti on. Mutta nämä eivät ole mitään uusia asioita työelämässä. Kyllä työpaikan ja omien arvojen yhteensopivuus on mietityttänyt työntekijöitä jo ennen millenniaaleja, samoin työn merkityksellisyys.

Olen itse irtisanoutunut yhdestä työpaikasta 1980-luvun lopulla, kun katsoin että kyseisen organisaation tavoitteet sotivat sitä vastaan, mihin itse vahvasti uskoin. Viestintätehtävissä on vaikea olla, jos ei itse usko siihen, mitä työkseen tiedottaa. Vanhan kansanviisauden mukaan sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Mutta kannattaa jättää leipä syömättä, jos ei koe tekevänsä töitä merkityksellisen asian eteen.

Arvomaailma ei ole mustavalkoinen

Uskoisin, että aika moni voi nimetä toimialan tai yrityksen tai organisaation, jonka palveluksessa ei haluaisi työskennellä. Mikään ei tosin ole täysin mustavalkoista. Itse en ole koskaan pitänyt tupakoinnista enkä erityisemmin arvostanut tupakkateollisuutta, mutta vastikään tulin yllätetyksi kuunnellessani eräässä HR-seminaarissa Philip Morrisin edustajan puhetta työnantajamaineen kehittämisestä. Hän totesi puheensa aluksi, että suostui siirtymään tupakkateollisuuden palvelukseen, koska yrityksen tavoite on savuton tulevaisuus, "Designing a Smoke-Free Future", aivan uudenlaisine tuotteineen. Hänelle yrityksen uusi visio loi merkityksen työlle.

Philip Morrisin edustaja ei muuten puhunut enää millenniaaleista, vaan sitä seuranneen, työelämään vasta näinä vuosina siirtyvän Z-sukupolven arvomaailmasta. Ja kuinka ollakaan, työn merkitys ja työn vaikutus - purpose and impact - ovat tällekin sukupolvelle tärkeitä työelämän vetovoimatekijöitä.

Onni, ilo ja työn imu

Työn merkitys ei mielestäni ole sukupolvikysymys, vaan kyse on asenteesta. Muistuuko mieleesi ikivanha tarina kahdesta kivenhakkaajasta, joista toinen totesi ohikulkijalle vain hakkaavansa kiviä yksitoikkoisesti päivästä toiseen ja toinen kertoi rakentavansa upeaa katedraalia? Tarina kertoo hyvin sen, että työllä on merkitystä, jos merkityksen haluaa nähdä ja motivoitua siitä.

Aina työn merkitys ei tule mieleen, tilanteet ja motiivit vaihtelevat henkilöstöstä ja elämänvaiheesta toiseen. Tunnustan tehneeni nuorena töitä vain rahan takia: enpä paljon miettinyt ensimmäisen kesätyöpaikan työn merkityksellisyyttä muutoin kuin mitä uutta pystyin ostamaan tienesteillä. Motiivit työn tekemiseen vaihtelevat eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia. Työstä maksetaan palkkaa, silti on hienoa tehdä töitä muunkin kuin vain rahan takia. Se nimittäin innostaa, luo sitä kuuluisaa työn imua, ja saa hymyn huulille maanantaiaamuna töihin tullessa.

Uskon vahvasti siihen, että jokaisella työllä on merkitystä. Minulla on esimerkiksi onni ja ilo tehdä töitä kaikkien suomalaisten eduksi. Yhtiömme vastaa siitä, että Suomen sähköjärjestelmä toimii moitteettomasti 24/7. Valojen pitäminen päällä valtakunnassa itsessään on merkityksellistä. Vielä suurempi merkitys tulee siitä, että Fingrid luo alustan puhtaalle energialle, toisin sanoen mahdollistaa puhtaan energian liittämisen sähköjärjestelmään. On myös muistettava, että kukaan ei tee tätä yksin: meitä on noin 350 asiantuntijaa talossa ja onnistumme aina yhdessä.

Tiina Miettinen 
Kirjoittaja on Suomen kantaverkkoyhtiö Fingridin viestintä- ja henkilöstöjohtaja