Koetko työssäsi jatkuvia häiriöitä? Lue vinkit kuinka voit rajata ulkoisia häiriötekijöitä ja lisätä työn tehokkuutta.

1. Suojaudu häiriöääniltä

Tutkimusten mukaan stressitasot nousevat meluisassa ympäristössä. Kun olemme meluisassa ympäristössä, joudumme koko ajan karsimaan häiriötekijöitä pois, ja tämä nostaa stressitasoja. Ja senhän arvaa, mitä tämä kaikki tarkoittaa keskittymisen kannalta. Keskittyminen häiriintyy.

Kuvittele seuraavanlainen tilanne: olet meluisassa paikassa ja käyt intensiivistä keskustelua kollegasi kanssa. Samaan aikaan joku mainitsee nimesi toisella puolella tilaa. Samantien mielesi poimii metelistä nimesi ja suuntaa tarkkaavaisuuden henkilöön, joka mainitsi nimesi. Kyseinen ilmiö tunnetaan nimellä ”Cocktail party effect” ja on yksi tarkkaavaisuuspsykologian klassikkoja. Vaikka siis keskittyisit tietoisesti yhteen asiaan, tiedostamaton mielesi tarkkailee ympäristöä tästä huolimatta tiettyyn pisteeseen asti. Jos ympäristössä ilmenee tärkeitä ärsykkeitä, kuten oma nimi, uhkaava ääni tai puhelimen pirinä, kaappaa äänen lähde tarkkaavaisuutesi. Toisin sanoen kun keskityt, käsittelee mielesi silti ympäristön hälyä tiettyyn pisteeseen asti ja karsii turhat ärsykkeet pois.

2. Rajaa visuaaliset häiriötekijät

Kun teet yhden asian kerrallaan, sulje kaikki häiriötekijät pois, esimerkiksi sähköposti, verkkoselain ja Lync. Vaikka kuvittelet, että Outlook-kirjekuori näytön oikeassa alalaidassa ei häiritse keskittymistäsi, se todennäköisesti häiritsee. Mieleesi saattaa helposti juolahtaa, että siellä on jokin tärkeä asia, johon pitäisi heti reagoida. Tämä heikentää keskittymistä tekeillä olevaan tehtävään.

3. Sovi käytännöt kiireelliseen viestintään

Sovi kollegoiden kanssa pelisäännöt siihen, missä tilanteissa saa keskeyttää toisen työnteon. Tällöin voit rauhassa keskittyä oikeisiin töihin sen sijaan, että roikut koko ajan ympäristön vietävänä. Käytä tarvittaessa kuulosuojaimia tai hiljaisen työn tiloja.

4. Kunnioita työrauhaa

Opettele kunnioittamaan toisten työrauhaa ja vaadi sitä terveen itsekkäästi myös muilta. Keskittymällä saat vähemmässä ajassa enemmän aikaiseksi. Opettele myös rytmittämään päivääsi: kun teet intensiivistä ajatustyötä, tee sitä tietyissä tiloissa tai tietyllä tavalla.

5. Ota tehotunnit käyttöön

Yksi tehokas tapa saada niin isoja kuin pieniä työtehtäviä eteenpäin on käyttää tehotunteja. Rajaa päivääsi tai muutamaan kohtaan viikkoasi intensiivisen tekemisen työskentelyjaksoja, esimerkiksi muutamia aamutunteja tai kokonaisia aamupäiviä, jolloin keskityt vain ennalta suunniteltujen asioiden tekemiseen. Monet saavat eniten aikaiseksi varhain aamulla, etätöissä tai iltapäivällä, kun muut ovat lähteneet töistä. Tämä johtunee siitä, että näissä tilanteissa keskittyminen on parempaa.

Lähde: Filosofian Akatemia, Tapani Riekki

Lue avokonttorin vaikutuksista

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.