Tiedättekö ne tyypit, jotka jännästi ilmaantuvat paikalle aina sopivasti siinä kohtaa kun ovat jotain vailla, mutta poistuvat yhtä liukkaasti muualle kun vastavuoroisesti pitäisi auttaa muita? Henkilöbrändiä kuten ei ystävyyksiäkään ei rakenneta itsekkyyden, vaan vastavuoroisuuden varaan.

Yhtä huonosti kuin ihmissuhteisiin ylipäätään, henkilöbrändin – tai ihan vaan työntekijämaineen – rakentamiseen sopii itsekkyys. Samalla tavalla kun edellä mainittu silkan oman edun tavoittelija saa muut karsastamaan itsekästä toimintaansa, rakentuu positiivinen ja vaikuttava henkilöbrändikin vastavuoroisuudelle – eli pitää antaa, että voi joskus myös ottaa.

Toisin kuin monesti ajatellaan, vakuuttavaa henkilöbrändiä ei rakenneta luukuttamalla somessa pelkkää omaa agendaa, oman yrityksen tuotteita, ideologiaa tai ajatuksia. Fiksu asiantuntija miettii, mikä hänen potentiaalinen kohderyhmänsä on ja mitä kiinnostavaa sisältöä tai tietoa tälle voi oman asiantuntemuksensa myötä tarjota. Eli mitä itse haluaisit verkostoltasi somessa saada – lopulta aika simppeliä, eikö?

Henkilöbrändin rakentamisessa ollaankin alussa aika pitkään antajan puolella: haaleilta verkostoilta on haastava pyytää apua vaikkapa työnhaussa, jos verkostoihin on viimeksi ollut aktiivisesti yhteydessä silloin kun liittyi some-kanavaan. Miten sitten lämmittää verkostot? Alkuun kannattaa ryhtyä ihan vaan osallistumalla keskusteluun, tykkäämisen sijaan kommentoimalla julkaisuja ja jakamalla itse hyödylliseksi koettua sisältöä omille verkostoille. Aina voi myös kutsua muita keskustelemaan ja ilman taka-ajatuksia suositella hyviä tyyppejä ja asiantuntijoita omissa verkostoissaan. Hyvän kierre huomataan ja hiljalleen se alkaa pyöriä kuin itsekseen.

Verkostot ja oma asiantuntijamaine kannattaa rakentaa jo hyvissä ajoin ennen kuin niille on tarvetta. Varautuminen on tässä valttia. Ihmiset pitävät autenttisuudesta ja avoimuudesta: kun verkostot ovat kunnossa, lämpimät ja niille on uhrannut omaa aikaa ja vaivaa silloin kun menee hyvin, eli antanut enemmän kuin on ottanut, käy avun pyytäminen helposti ja auttajia voi ilmaantua yllättävistäkin paikoista.

Verkostoissa todella on voimaa, jos niistä pitää huolta. Siispä henkilöbrändäykseen kannattaa suhtautua kunnianhimon lisäksi epäitsekkäästi – päivä, jolloin on vastapalveluksen lunastamisen aika, tulee ennemmin kuin huomaatkaan.

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina