Asiantuntijoita patistetaan ja houkutellaan someen nyt enemmän kuin koskaan, ja syystäkin: somessa aktiiviset työntekijät ovat uskottavampia yrityksen puolesta puhujia kuin johtajat saati yritys itse. Voiko siis työnhakijan vaikuttava some-läsnäolo vaikuttaa positiivisesti rekrytointipäätökseen?

Jos ajatellaan, että samalla linjalla valintatilanteessa olisivat yhtä pätevät asiantuntijat, joista vain toinen on aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja jolla selkeästi on yrityksen kannalta kiinnostavaa seuraajakuntaa ja verkostoja, luonnollisesti tämä saattaa houkuttaa asian tiedostavaa työnantajaa. Tärkeintä kuitenkin on se, että some-vaikuttavuus tosiaankin on yritykselle merkityksellistä eikä kyse ole esimerkiksi harrastukseen liittyvä vahva läsnäolo somessa. 

Somen kohdalla yritys ikään kuin palkkaa asiantuntijan lisäksi tämän verkostot, vaikka mitään takeita niiden suoralle hyödyntämiselle ei välttämättä olisikaan. Aivan kuten silloin kun haetaan ”hyvillä verkostoilla varustettua xx:ää” – missään kohtaahan ei voida sopia, että yritys voi hyödyntää uuden työntekijän verkostoja suoraan, vaan oletus on, että tämä itse hyödyntää niitä jatkossa myös yrityksen edun mukaisesti. 

Etenkin markkinointiviestinnän alalla somella saattaa olla paljonkin painoarvoa valinnassa: ajatellaan, että somessa aktiivinen asiantuntija myös ymmärtää tämän työkalun ja sen ominaispiirteet paremmin kuin harvakseltaan somea käyttävä kollegansa. 

Ei kuitenkaan ole aivan sama, miten se somepresenssi on rakennettu. Tosiaankin esimerkiksi jalkapallo-seuraajakunta tuskin kiinnostaa teknologiayritystä, mutta asiantuntija, joka on vahvasti läsnä juuri teknologia-alan keskusteluissa saattaa hyvinkin olla sitä, mitä yritys riveihinsä kaipaa: sanansaattajaa oikeisiin foorumeihin. On huomattavasti nopeampaa ja helpompaa valjastaa somessa sujuvasti liikkuva asiantuntija osaksi yrityksen maineenrakennustiimiä kuin maanitella someen vastahakoisesti suhtautuva kollega yhtäkkiä aktivoitumaan somessa. 

Jos yritys siis itse on aktiivinen somessa ja ymmärtää sen tuomat vaikuttamismahdollisuudet, saattaa somepresenssi painaa rekrytoinnissa yllättävänkin paljon vaakakupissa. 

 

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja 

Twitter: @PoolaKristiina