Vaikka kotimaisessa rekrykentässä nopeat liikkeet ovatkin usein harvinaista herkkua, puhaltavat täälläkin aika ajoin uudet tuulet. Näin vuoden alussa onkin hyvä ottaa vähän etukenoa ja tiirata tulevaan: mistä rekrytointiviestinnässä näyttäisi tänä vuonna puhaltavan?

Jos lueskelit viime vuonna samankaltaisia trendilistoja, löytyivät nämä ehdokkaani varmastikin useammaltakin sellaiselta jo silloin – ainakin jossain muodossaan. Kuten todettua, rekrytointi ei ole se turbulentein saati muutosherkin ala, ja uusilla asioilla tuppaa näissä piireissä mennä aina tovi ennen kuin ne täysin omaksutaan. Mutta kun näin käy, uutuuksista usein myös pidetään kynsin hampain kiinni.

Jos siis mietit, mihin keskittyä yrityksesi rekrytointiviestinnässä juuri tänä vuonna, ehdotan seuraavaa kolmea, jotka parhaimmillaan taipuvat niin yksittäisiin rekrykampanjoihin kuin pidempijaksoiseen tekemiseen ja vakaan rekryviestinnän pohjan luomiseen.

1. Koukuttava sisältö pääosaan rekrytoinnissakin

Sisältömarkkinointi on hot ja pop eikä sen ilosanomalta ole voinut viime vuoden aikana välttyä, jos yhtään on seurannut, mitä markkinointiviestinnässä puhistaan. Sisältöä on toki ennenkin hyödynnetty rekrytointiviestinnässä, mutta uskon sisältömarkkinoinnin lyövän itsensä kunnolla läpi tänä vuonna myös rekryssä. Nyt jos koskaan yrityksillä on vielä mahdollisuus erottua työnantajien massasta luomalla koukuttavia sisältöjä myös rekryn puolelle. Ihmiset ovat kiinnostuneita ihmisistä, joten mikset kertoisi kiinnostavia tarinoita omista tekijöistäsi, jollain uudella tavalla?

2. Video kiinteäksi osaksi rekrytointiviestintää

Video ei ole vielä(kään) iskenyt rekrytointibisnekseen odotetulla tavalla, ainakaan jos mietitään videohakemuksia tai rekrytointivideoita. Olisiko siis aika miettiä videolle jotain muutakin käyttöä kuin nämä ”perinteiset” tavat, jotka eivät tunnu puhuttelevan suomalaisia riittävästi? Mitä jos rakentaisitkin koko rekrytointikampanjan videon pohjalle: kaikki tapahtuisi videon muodossa. Some-kanavat mahdollistavat jo videopohjaiset julkaisut, joten mitä, jos koko rekrytointiprosessi käytäisiin puhtaasti videolla – ilmoitus olisi luonnollisesti videolla, hakemukset otettaisiin vastaan vain videoformaatissa ja haastattelut käytäisiin samassa muodossa. Eikä koko touhu kuulosta edes hitusta scifiltä vaan ihan nykypäivältä, eikö?

Ja jos ei muuta, niin kannattaisiko edes vaihtaa ne pölyttyneet, jäykät pönötysvideot joita yritysesittelyvideoiksikin kutsutaan, johonkin hitusen modernimpaan ja menevämpään? Jos nukahdat itse niitä katsoessasi, tuskinpa muutkaan jaksavat vaivautua.

3. Työntekijälähettilyys – kaikki ilo irti omasta väestä

Okei, olet saanut sisältöpuolen kuntoon ja rakennettua rekrytointiviestinnällesi hyvät raamit – nyt puuttuu enää jakokanava. Ja mikä sen luontevampi kanava kuin omat työntekijät ja asiantuntijat? Työntekijälähettilyydestä on kohkattu jo reilun vuoden verran, mutta ihan hetkeen en usko tämän ilosanoman latistuvan, päinvastoin. Vasta hiljalleen yritykset ovat älynneet henkilöstönsä sanan painavan omaansa enemmän käytännössä missä mediassa vain, etenkin somessa. Työntekijää yksinkertaisesti uskotaan herkemmin kun hän asian itse kertoo, kuin jos yritys itse yrittäisi tuputtaa sanomaansa. Mikset siis antaisi työntekijöillesi ääntä ja valtaa asioiden kertomiseen ja jakamiseen – ihan firman nimissä – he kun tekevät sen todennäköisesti vapaaehtoisesti ja kontrolloimatta kuitenkin. Enkä kontrollilla tarkoita henkilöstön suitsimista, vaan päinvastoin, mahdollisuutta jakaa yrityksen uutisia, artikkeleita jne. omissa some-kanavissaan ja luvan kanssa. Ja jos tästä lystistä vielä palkittaisiin jotenkin, niin entistä parempi.

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.