Twitter on mitä mainioin kanava ammatilliseen keskusteluun ja asiantuntijaprofiilin rakentamiseen. Nopeatempoinen kanava imaisee mukaansa helposti, mutta jos et vielä ole koukussa saati ymmärtänyt hypeä kanavan ympärillä, nyt kuulolle.

Kirjoitin aiemmin asiantuntijaprofiilin rakentamisesta sosiaalisessa mediassa – nyt on aika käydä Twitterin kimppuun tarkemmin.  Twitter jos joku on hyvä paikka monipuoliselle keskustelulle kutakuinkin aiheesta kuin aiheesta – mutta erityisesti siellä on kiinnostavaa dialogia eri alojen asiantuntijoiden välillä. Jos et vielä ole aktivoitunut kanavassa tosissaan ammatillisessa mielessä, lähinnä vilkuillut mitä muut puuhaavat ja miettinyt, että mitenköhän siellä kannattaisi edes olla, nämä vinkit ovat sinulle.

Twitter, kuten mikä tahansa muukin some-kanava, josta halutaan hyötyä asiantuntijaprofiilin rakentamisessa, ei anna ilmaiseksi mitään, eli turha odottaa ihmeitä tapahtuvan yhden tai kymmenen twiitin jälkeen – mutta jos panostat, maksaa vaiva itsensä varmasti takaisin. Asiantuntijaprofiilin rakentaminen vie aikaa, mutta hyödyt ovat parhaimmillaan muuttaneet ihmisten työelämän täysin. Tarjolla voi olla vaikkapa myyntiä, tapaamisia, uusi työpaikka tai huikeaa verkottumista – paljon on siis käden ulottuvissa jos panostat, etkä vain seuraile muita.

Määritä identiteettisi ja rajoita höpö höpöä

Aloita miettimällä, mistä haluat puhua. Mieti, mistä sinulla on ammatillisesti sanottavaa, minkälaisiin keskusteluihin näet itsesi osallistuvan ja ala rakentaa profiiliasi tämän ajatuksen pohjalta. Jos feedisi koostuu nyt lähinnä urheilutuloksista tai tv-ohjelmien kommentoinnista, suosittelen rajoittamaan tätä puolta ja keskittymään asiaosastoon. Tämä ei tarkoita tylsyyttä tai sitä, ettet saisi revitellä muillakin aiheilla välillä, vaan että keskityt siihen, millä aidosti haluat erottua: asiantuntijuudellasi.

Hanki kiinnostavia seurattavia

Feedisi on juuri niin kiinnostava kuin millaiseksi sen rakennat. Näe hiukan vaivaa ja etsi kiinnostavia seurattavia omalta alaltasi. Hyvä tapa haun lisäksi on bongata muutama kiinnostava tyyppi ja katsoa, keitä he seuraavat. Näin pääset kiinni vaikuttajiin helpoiten.

Seuraa, mitä parhaat tekevät – ja matki

Kun feedisi alkaa rakentua yhä tarkemmin sellaiseksi, josta on sinulle asiantuntijana hyötyä, on aika imitoida mitä muut tekevät. Kiinnitä huomiota muiden twiitteihin: mistä ja miten he twiitit koostavat, mitä he jakavat ja miksi. Huomaat pian tyylit, jotka miellyttävät ja sopivat sinulle. Tee sitten itse perässä. Twitter on nopea kanava, joten yksittäisiä julkaisuja ei kannata jäädä liikaa märehtimään, vaan jos kerran ei natsaa, uutta vaan putkeen.

Aseta tavoitteet sisällöntuotannolle – ja pidä niistä kiinni

Alkuun kannattaa asettaa omalle twiittaamiselle ihan konkreettiset tavoitteet: kuinka moneen relevanttiin keskusteluun osallistut viikossa tai vaikka kuinka monta sisältöä itse julkaiset viikossa. Kun asetat tavoitteen ja yrität pysyä siinä, on todennäköisempää että puuhasta tulee tapa. Mieti siis mihin olet valmis sitoutumaan ja lisää hitusen kierroksia – ja aloita!

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina