Kehotus valmistautua edessä siintävään työhaastatteluun kuuluu jokaisen itseään kunnioittavan rekrytoijan vakio vinkkipankkiin työnhakijoille. Mutta mitä sillä valmistautumisella oikeastaan tarkoitetaan?

Riittääkö yrityksen nettisivujen selailu ja tyypillisimpiin työhaastattelukysymyksiin vastaamisen harjoittelu? Johonkin pisteeseen varmasti kyllä, mutta jos tavoitteena on todellisen vaikutuksen tekeminen rekrytoijaan, kannattaa valmistautumiseen panostaa enemmän. Vaikkapa näillä kolmella tapaa.

1. Ota selvää

Totuus on, että harva yritys kertoo nettisivuillaan ihan kaikkea – eikä tämä toki ole tarkoituskaan – eli paljon oleellista tietoa yrityksestä löytää usein aivan muualta kuin yrityksen omista sisällöistä. Toki aina kannattaa ratsasta yrityksen omat some-kanavat ja nettisivut ja sieltä etenkin tiedotteet ja uutiset-osiot jos sellaisia löytyy. Tämän lisäksi nuuskiminen muualla verkossa kannattaa – terveen maalaisjärjen kera, totta kai. Katso, mitä yrityksestä puhutaan keskustelupalstoilla ja muualla somessa, mutta muista lähdekritiikki.

Entä löytyykö yritykseltä niin sanottuja puhemiehiä, eli ketkä edustavat yritystä mediassa tai somessa – onko olemassa näkyviä tyyppejä, joiden kautta pääsisit tutustumaan yrityksen kulttuuriin paremmin? Pieni salapoliisityö kannattaa: saat lisätietoa itse haastattelua varten ja omaa päätöksentekoasi tukemaan, jos työtä lopulta tarjotaankin sinulle – haluatko yritykseen aidosti töihin?

2. Hio mielipiteitä, vastauksia ja kysymyksiä

Tyypillisiin työhaastattelukysymyksiin (miksi sinut pitäisi valita, kerro itsestäsi, miksi haluat juuri meille jne.) kannattaa aina miettiä vastaukset valmiiksi oli kyseessä mikä tahansa yritys, mutta näihinkin valmistautuminen kannattaa viedä seuraavalle tasolle, jos todella havittelet hyvän vaikutelman luomista haastattelutilanteessa.

Toki oma tarina kannattaa aina hioa kuntoon haastatteluita varten, mutta mieti miten saisit sen nivottua juuri tähän yritykseen: miten kertoisit osaamisestasi ja työhistoriastasi niin, että juuri tämä rekrytoija vaikuttuisi? Mieti, miten voit korostaa parhaita puoliasi niin, että se tuntuu relevantilta siinä ympäristössä, jossa tämä yritys toimii. Lisäksi jos olet selvittänyt yrityksen taustat kohdan 1. mukaisesti, mieleesi on varmasti noussut ainakin muutama muukin kysymys kuin ”millaista täällä on olla töissä?” sitä haastattelun loppuvaiheen kohtaa varten, jossa on mahdollisuus esittää kysymyksiä haastattelijalle. Mieti, mitä sellaista voisit kysyä, joka paljastaa taustatyösi ja samalla kiinnostuksesi yritystä kohtaan – jotain sellaista, joka ei välttämättä ole niin ilmeistä.

3. Panosta vuorovaikutukseen

Haastattelijan arviointi alkaa siitä hetkestä kun hän näkee sinut, joten ennen kuin ehdit edes suutasi avata, on hänelle jo muodostunut jonkinlainen ensivaikutelma. Ja tähän jos mihin voit vaikuttaa. Mieti pukeutumisesi tilanteeseen ja yritykseen sopivaksi. Keskity rauhassa hetki ennen tapaamista, kokoa ajatuksesi ja ota positiivinen asenne tilanteeseen, hyvä ryhti ja hymyile! Ja vaikka mikä olisi, kaiva itsevarmuutesi esiin mutta älä liioittele – tärkeintä on olla sinut itsensä ja tilanteen kanssa.

Mieti etukäteen, mitä small talkia voit haastattelijalle ”heittää” jos tilanne käy hiljaiseksi esimerkiksi hissimatkalla haastatteluhuoneeseen – ehkä jotain muutakin kuin sään kommentointia? Näin katkaiset mahdollisen kiusallisen hiljaisuuden ja osoitat tilannetajua. Oliko yritys kenties uutisissa aamulla tai edellisviikolla, voisitko kommentoida asiaa jotenkin? Piditkö heidän uusimmasta mainonnastaan mediassa? On vaikeaa olla rento kun jännittää, mutta tätäkin voi harjoitella miettimällä mahdollisia hankalia tilanteita, ja ratkaisuja niin, etukäteen: missä viimeksi ehkä meni pieleen ja mitä tilannetta et haluaisi toistaa? Haastattelija kiinnittää huomiota erityisesti siihen, minkälaisella ”mielellä” olet liikenteessä, joten keskity siihen jännittämisen sijaan.

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.