Työpaikkailmoitus on mitä mainioin yritysmainos, jos sen tekee fiksusti. Samalla sen jakeluun kuitenkin panostetaan minimaalisesti, miksi?

Harva mainonnan kohderyhmä janoaa lisätietoa kampanjasta tai tuotteesta yhtä kiivaasti kuin työpaikkailmoituksen lukijat: parhaimmillaan jokainen sana analysoidaan ja sisältöön palataan uudestaan ja uudestaan. Lisäksi sisällön kuluttajat ovat vieläpä ydinkohderyhmää ilmoitukselle. Silti harva työnantaja ymmärtää työpaikkailmoitustensa potentiaalin ja räiskäisee ilmoille jonkun vanhasta kopioidun ja hiukan muokatun version. Eikä ede harkitse sisällön jakelua mainonnan keinoin.

Ensimmäinen selkeä parannusaskel olisi panostaa työpaikkailmoituksen sisältöön niin, että se palvelee muutakin tarkoitusta kuin sen yhden täydellisen työntekijän löytämistä. Ilmoituksen sisältö kannattaa suunnitella niin, että myös ne, jotka kiinnostuvat siitä ja lukevat ilmoituksen, mutta eivät jostain syystä hae paikkaa, saavat yrityksestä positiivisen kuvan. Käytännössä tämä on yksinkertaista kohderyhmän huomioimista.

Toinen askel taas olisi työpaikkailmoitustilan hyödyntäminen myös mainonnan avulla. Jos ja kun tähän sisältöön päätetään panostaa niin, että se herättää positiivista huomiota ja kiinnostusta yritystä kohtaan, kannattaisi tästä panostuksesta ottaa kaikki ilo irti ja jaella sisältö huolellisesti. Tarkoitan jakelulla mainontaa, joka kohdennetaan toivotulle hakijakohderyhmälle.

Ajatus siitä, että työpaikkailmoituksen jakelu orgaanisesti somessa riittää tänä päivänä, on absurdi, etenkin jos ilmoitus ei pidä sisällään erityisiä "markkinointikikkoja" eli on niin sanotusti "vain" hyvä ilmoitus. Ilman mainontaa ei voi varmistaa, että toivottu kohderyhmä näkee saati lukee ilmoituksen, valitettavasti.

Ihmettely siitä, miksei hakijoita riitä työpaikkoihin, voitaisiin monessa tapauksessa ratkaista yksinkertaisesti sillä, että näitä työpaikkoja myös aktiivisesti markkinoitaisiin. Jos potentiaaliset hakijat eivät ilmoitusta löydä tai näe – etenkään passiiviset hakijat, jotka eivät aktiivisesti työtä edes etsi – miten voi olettaa, että hakijoita riittää? Kilpailu huipuista on tänä päivänä kovaa – kannattaa siis varmistaa, että pelaa edes kutakuinkin samalla kentällä muiden yritysten kanssa ja panostaa myös työpaikkailmoitusten jakeluun kohderyhmän kuluttamissa kanavissa.

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina