Usko tai älä, työnantajasi ei halua enää pitää sinua poissa somesta. Päinvastoin – hän haluaa, että olisit siellä erityisen aktiivinen verkostoituja ja keskustelija, joka tekee osaamistaan näkyväksi, tietenkin jakaen yritykseen liittyvää positiivista viestiä omille verkostoilleen.

Työnantajasi haluaa nimittäin brändätä sinut.  

Tilapäisen mielenhäiriön sijaan kyseessä on selkeä matematiikka. Aika tarkkaan kaikkien viime vuosien viestintätutkimuksien mukaan työntekijät ovat kiinnostavampia, uskottavampia, ja tavoittavampia omien somekanaviensa kautta viestiessään, kuin organisaatiot, koosta tai toimialasta riippumatta.

Me ihmiset emme mene someen sen takia, että haluaisimme kasvottoman korporaation tyrkyttävän meille tuotteita ja palveluita, joita emme halua tai tienneet haluavamme.

Haluamme kuulla rohkeita mielipiteitä, näkemyksiä ja kokemuksia ihmisiltä, jotka tunnemme, joita ihailemme ja joiden tiedämme olevan erityisen hyviä jossain. Tai kaipaamme kannanottoja heiltä, jotka ovat uskottavia, neutraaleja ja analyyttisiä asiantuntijoita omalla alallamme.

Vaikka työntekijältä tuleva viesti itsessään olisi täsmälleen sama kuin se, joka tulee yritysprofiilin kautta tai mainoksen muodossa, se toimii näin paremmin. Koska ihminen.

Sokea usko lajitoveriin

Verrattuna organisaatioiden tuottamaan viestintään, uskomme ihmisiin suorastaan sokeasti. Kyselemme kulutuspäätöksiimme liittyviä asioita Facebookissa puolitutuilta, LinkedInissä työpaikoista tuntemattomilta ja Suomi24:ssä elämän suuria kysymyksiä nimimerkkien takaa huutelevilta ääliöiltä. Lieviä yleistyksiä, mutta tiedät varmasti mitä tarkoitan. Oikeasti ihmiset, järki käteen!

Mutta palatakseni alkuperäiseen ajatukseen, koska ihmiset kiinnostavat päälle liimattuja arvoja enemmän, ovat monet organisaatiot alkaneet hyödyntää heitä myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja rekrytoinnin keulakuvina ja viestinviejinä. On syntynyt aivan uudenlaisia toimintamalleja, joilla aktivoidaan organisaation parhaat osaajat toimimaan hunajapurkkina niin paremmille työnhakijoille kuin uusille asiakkaille.

Työntekijälähettilyys on vallannut jalansijaa perinteisempien myynnin, markkinoinnin ja rekrytoinnin keinoilta, ja tuloksellisesti onkin!

Työntekijän uusi rooli

Vetäessäni yrityksille Linkedin-koulutusta tai työnantajamielikuvan workshoppia huomataan yhä useammin, että joku tai jotkut työntekijöistä ovat jo hyvin luontevasti hyödyntäneet henkilökohtaisia someprofiilejaan ja verkostojaan omiin ammatillisiin tarpeisiinsa. Löytyy ihmisiä, joille oman osaamisen esittely, asiakkaiden auttaminen, tai kaverien houkuttelu työkaveriksi on se ihan normaali tapa toimia ja tehdä työtä.

Osalle ihmisiä ajatus organisaation kasvoina ja äänenä toimimisesta, henkilökohtaisten verkostojen hyödyntämisestä työssä, tai edes ammattiin ja työnantajaan liittyvän viestinnän jakamisesta omien tilien kautta, ei tunnu hyvältä.

Sekin on ihan ok.  

Kaikkien ei tarvitsekaan olla niitä sosiaalisen myynnin liidimagneetteja, asiantuntijuuden kulminoitumia tai työnantajamielikuvan jalkauttajia. Oman osaamisen esittely tai jopa systemaattinen henkilöbrändäys voi kuitenkin olla kiinnostava vaihtoehto, kun halutaan samaan aikaan kehittää omia uramahdollisuuksia ja toimia yrityksen huippuosaamisen kävelevänä esimerkkinä. Se on joskus jopa hyvin tuloksellista siinä roolissa, jossa juuri nyt pitäisi pärjätä.

Miksi Jeppe brändää?

Jotkut haluavat konkreettisesti vaikuttaa siihen, kenen kanssa he työskentelevät. Henkilökohtaisella asiantuntijabrändillä voidaankin houkutella omien verkostojen huipputyyppejä kollegoiksi. Kaveri voi huippuosaajan lisäksi olla jopa niin sanottu ”kulttuurinen mätsi” omaan tiimiin.

Sitten on niitäkin, jotka ovat selkeästi ylpeitä työstään ja työnantajastaan. He haluavat tästä yksinkertaisesta syystä jakaa yrityksen ilosanomaa omien someprofiiliensa kautta.

Toiset meistä taas kommunikoivat kaikki asiat luontevasti ja luonnollisesti omien sometilien kautta, eivätkä halua vetää liian tiukkaa rajaa yksityisen ja ammatillisen minän välille, vaan se kaikki on vain osa omaa persoonaa.

Työantajayritys voi myös kouluttaa henkilöstöä tuunaamaan profiilejaan, verkostoitumaan ja viestimään somessa, sekä kannustaa henkilöbrändäykseen palkitsemalla aktiivisuudesta.

Yhtä kaikki, työntekijälähettilyys on päivän sana, halusit tai et. Kaikille se ei toimi, mutta toisille se voi toimia loistavasti. Mieti, haluaisitko Sinä olla työnantajasi hunajapurkki – ja samalla ehkä kehittää myös omia uramahdollisuuksiasi.

 

Tom Laine

Kirjoittaja on somerekrytoinnin karpaasi, työnantajamielikuvan ikiaikainen esitaistelija ja kuningattaren kanssa lounastava Linkedin-titaani, jonka tekemisiä eräskin Barack Obama seuraa. Laine kouluttaa somen ammattikäyttöön ympäri maailmaa. Lisää Tomin taustoista voi lukea osoitteesta www.tomlaine.com