Etenkin asiantuntijarekryissä sosiaalisen median edes jonkinasteinen hyödyntäminen on jo arkipäivää. Hakemuksissa linkitetään ja työpaikkailmoituksissa toivotaan linkitystä edes LinkedIn-profiiliin, monessa tapauksessa useampaankin some-profiiliin.

Somessa aktiiviset joko tiedostaen tai tiedostamattaan ovat usein roolittaneet eri some-kanavat ammatillisesti eri arvoisiksi ja eri tarkoituksiin. Siinä missä LinkedIn on suurimmalle osalle puhtaasti ammatillinen verkosto, saattaa vaikkapa Facebook ja Snapchat palvella ainoastaan privaattielämän puolella.

Omille some-profiileille onkin järkevää miettiä niin sanottu sisältöstrategia erityisesti siinä kohtaa kun työnhaku alkaa olla ajankohtaista – ja miksei muutenkin. Kuulostaa ehkä hiukan laskelmoidulta, mutta sisältöstrategian tavoitteena on saada sinut näyttämään potentiaalisten työnantajien silmissä mahdollisimman kiinnostavalta työntekijältä. Ja tätä varten eri some-kanavat kannattaa valjastaa hieman eri tarkoituksiin. Esimerkiksi näin:

LinkedIn

Moni rakentaa LinkedIn-profiilinsa lähes suoraksi kopioksi cv:stään, mikä on toki ihan ok, mutta ei työnhakutilanteessa tarjoa profiilin katsojalle mitään ”uutta”. CV kun lähetetään lähes aina hakemuksen yhteydessä työnantajalle. Mitäpä siis jos rakentaisitkin LinkedIn-profiilisi kertomaan sinusta kiinnostavaa ammatillista tarinaa, jossa toki on työhistoriasi kirjattuna? Etenkin titlen/otsikon ja summaryn kuvailevuuteen ja tarinankerrontaan kannattaa panostaa. Nämä ovat ne ensimmäiset asiat, joihin rekrytoija kiinnittää huomiota, eikä edes välttämättä lue tätä pidemmälle, joten huolehdi kiinnostuksen herättämisestä. Pelkkä tylsä lista työhistoriastasi summaryssa ei sano cv:täsi enempää ja tuskin innostaa lukemaan pidemmällekään. Ajattele siis LinkedIn-profiiliasi enemmänkin cv:si tukipilarina suoran kopion sijaan.

Twitter

Twitter on mitä mainion kanava avata keskustelu rekrytoivan yrityksen tai sen edustajien kanssa. Jos rekryssä sinulta toivotaan some-aktiivisuutta, löytyy yrityskin todennäköisesti useammasta eri kanavasta. Rohkeasti siis kyselemään – voit esimerkiksi avata jutun vastaamalla Twitterissä jaettuun rekry-ilmoitukseen ja kyselemällä lisää työpaikasta. Twitterin osalta kannattaa muutenkin aktivoitua työnhaun aikana ja jakaa sekä osallistua keskusteluun aiheista, jotka ammatillisesti sinua kiinnostavat ja liittyvät työhösi. Pääset näin konkreettisesti näyttämään sekä ajatuksiasi että persoonaasi.

Facebook

Harva linkittää työnhaussa Facebook-profiiliinsa ja siitä syystä, että tilit ovat usein varsin hyvin suojattu erilaisilla yksityisyysasetuksilla. Jos pidät Facebookia puhtaasti henkilökohtaisessa käytössä, ei tilin jakamiselle ole perusteita edes työnhaussa. Jos taas tilisi on avoin, kannattaa miettiä, minkälaisen kuvan se antaa sinusta jos joku sattuu googlauksen kautta törmäämään pofiiliisi.

Pinterest

Etenkin visuaalisella ja taidealalla työskentelevien kannattaa valjastaa Pinterest oman portfolion jatkeeksi. Palvelu on omiaan korostamaan sekä omia töitäsi että kiinnostustasi muiden töitä ja kuvia kohtaan. Täysin henkilökohtaiset boardit tosin kannattaa piilottaa työnhaun ajaksi, jotta ne eivät ”sotke” yleisilmettä.

YouTube

YouTubea kannattaa hyödyntää työnhaussa etenkin, jos esimerkiksi esiintymisesi jostain ammatillisesta tilaisuudessa tai haastattelusi löytyy tästä suoratoistopalvelusta. Vaikka sinulla ei olisikaan omaa kanavaa YouTubessa, voit silti hyvin linkittää videoihin, joita olet ollut tekemässä tai joissa esiinnyt vaikkapa nykyisen työnantajasi kanavalla.

Snapchat

Snapchat kasvattaa suosiotaan etenkin nuorten joukossa, mutta ottaa vahvaa jalansijaa jo monissa yrityksissäkin – jos Verohallinto on jo snäppäilemässä, pitäisikö sinunkin olla? Snapchatissa viestittely on usein varsin henkilökohtaista kuvausta oman päivän kulusta, joten jos linkität profiilisi cv:si, pidä mielessä tämä ja mieti sisältö työnhaun aikana sellaiseksi että se kestää päivänvalon myös työympäristössä.

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.