Toinen vuoden kuumimmista työnhaku- ja rekrytointisesongeista on käsillä juurikin nyt – tässä muutama vinkki työnhakijoiden massasta erottautumiseen.

Pitkien lomien jälkeen, eli kesän loputtua ja joulun pyhien tultua päätökseen, alkavat vuoden kiireisimmät rekrytointisesongit. Lomalla on ollut aikaa ottaa etäisyyttä työhön ja tehdä päätöksiä uran suhteen, joten ei ole ihme, että työ vaihtaa tekijää juurikin nyt syksyn startattua. Miten sitten erottautua hakijoiden massasta kun liikenteessä on reippaasti muitakin työnhakijoita?

Ensimmäiseksi kehottaisin sinua vastaamaan kysymykseen: mikä erottava tekijä juuri sinussa työntekijänä on? Aivan kuten myyjänkin on tunnettava myymänsä tuote perusteellisesti, pitäisi sinunkin tietää, mitä tarkalleen ottaen olet työnantajalle tarjoamassa. Mikä juuri sinussa on erityistä ja palkkaamisen väärti? Tähän pohdintaan ja kiteytykseen kannattaa käyttää muutama tovi.

Kun tiedät oman myyntivalttisi (tai useammankin), on sinun helpompi lähteä tuottamaan materiaalia ja viestejä hakemuksiin, LinkedIn-profiiliisi ja niin edelleen. Yhtenäinen linja on hyvä säilyttää eri kanavissa jo siksikin, jos työnantaja sattuu vilkuilemaan vain osaa profiileistasi tai aineistoistasi, saa hän tästä huolimatta selkeän kuvan sinusta työntekijänä. Ei siis kannata olettaa, että rekrytoija ehtisi paneutua jokaiseen tarjoamaasi dokumenttiin.

Kun pääviestisi on mietitty ja argumentoitu, mieti kanavat ja formaatti viestillesi, jotta työnantaja varmasti myös löytää sinut. Jos haet avoimeen työpaikkaan, joka vaikuttaa siltä, että hakijoita taitaa riittää, mieti voitko erottautua esimerkiksi videohakemuksella. Aina toimivin vaihtoehto ei ole se perinteisin hakemuskirje ja CV liitteenä.

Muista myös olla itse aktiivinen hakuvaiheessa. Huolehdi, että julkiset some-profiilisi sopivat yhteen työnhakusi kanssa ja että niistä löytyy samoja viestejä kuin alussa määrittelemästäsi kiteytyksestä, jonka teit itsestäsi työntekijänä. Aktivoituminen työpaikkailmoituksissa kerrottuina puhelinaikoina saattaa myös tuottaa tulosta, kunhan olet miettinyt hyvät kysymykset etukäteen etkä kysele jo ilmoituksesta selviäviä asioita.

Rekrytointien ollessa päällä monessa paikassa avoimiin hakemuksiin suhtaudutaan entistä positiivisemmin: saatat osua avoimella hakemuksellasi hetkeen, jolloin joku on juuri irtisanoutunut eikä rekryä ole vielä edes käynnistetty, ja näin päästä haastatteluun ikään kuin ohi jonojen. Huolimatta kiivaastaa sesongista, kannattaa siis olla aktiivinen itsekin – koskaan ei tiedä, miten tällä kertaa lykästää.


Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina