Vuoden vaihtuessa on tapana tehdä uuden vuoden lupauksia – miksei näin voisi tehdä myös työnantaja?

Uusi vuosi symboloi uutta alkua, ikään kuin puhdasta pöytää ja tilaisuutta tehdä asiat paremmin kuin edellisenä vuonna. Työnantajille alkuvuosi saattaa olla sopivasti työtyytyväisyysmittausten aikaa: työntekijät arvioivat mennyttä vuotta ja odottavat työnantajalta parannuksia tulevaisuudessa. Vuoden alku on siis kaikin puolin hyvä hetki yrityksille pohtia omaa työnantajuuttaan – minkälainen työpaikka tämä on ja miten siitä voisi tehdä entistä paremman? Sillä kukaanhan meistä ei ole täydellinen, aina on petrattavaa – myös työpaikoilla.

Tämä uuden alun ajatus mielessäni kokosin työnantajille esimerkkinä napakan kolmen uuden vuoden lupauksen listan, jolla vuoteen 2017 voisi suunnata.

1. Jos jotain luvataan se myös pidetään

Helpommin sanottu kuin tehty. Siispä jos koet, että yrityksessänne saattaa olla haastavaa pitää työntekijöitä kohtaan tehtyjä lupauksia, älä lue seuraavia kahta lupaus-kohtaa vaan keskity tähän yhteen, se on merkittävin, sillä muuten koko hommalta menee pohja.

2. Kuuntele ja anna tilaa uudelle – myös talon sisällä

Yritysten yksi yleisimpiä kompastuskiviä työtyytyväisyyden kohdalla on työntekijöiden kuuntelemisen puute. Työntekijöiltä saatetaan kerätä palautetta aktiivisestikin, mutta siihen reagoiminen unohtuu – kuullaan muttei kuunnella. Toinen tähän liittyvä ongelma on ulkoa tulevan palautteen kuunteleminen verrattuna sisäiseen: koetaan, että esimerkiksi konsultin sana painaa enemmän – onhan hän vihkiytynyt asiaansa – kuin vanhojen työntekijöiden. Sama ilmiö näkyy usein uusien työntekijöiden kohdalla kun heidät ”uusine ajatuksineen ja tuoreine silmineen” nostetaan hetkellisesti jalustalle ja kuvitellaan pelastavan koko yrityksen. Monella olisi siis syytä kääntää katse kerrankin sisäänpäin ja aidosti kuunnella työntekijöidensä ajatuksia, ehdotuksia ja toiveita. Siinä useimmiten yllättyy positiivisesti.

3. Varmista, että kaikki tietävät mitä tekevät – ja miksi

Yritysten visiot ja missiot on liian usein tehty niin mahtipontisiksi tai yksinkertaisesti kryptisiksi, että ne kyllä osataan lausua ulkoa mutta harva ymmärtää, mitä ne oikeasti tarkoittavat. Ja jos työntekijä – oli kyseessä ns. rivijantteri tai johtoryhmäläinen – ei tiedä mitä ja miksi hän tekee, ei yritys voi edes haaveilla saavuttavansa tätä vaivalla työstettyä missiotaan. Mitäpä jos tänä vuonna rakentaisittekin visionne ja missionne yhdessä työntekijöiden kanssa, selkokielellä ja työkaluksi, josta oikeasti on hyötyä?

Mitä toivoisit että sinun työnantajasi lupaisi uudelle vuodelle?

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.