Vuoden kiireisin rekrytointisesonki on paraikaa käynnistymässä, joten nyt jos koskaan on syytä miettiä yrityksen työnantajamielikuvaa – tulevaa silmällä pitäen.

Mitään pikakonsteja työnantajamielikuvan kohentamiseenhan ei oikeastaan ole olemassa, joten tähän rekrytointisesonkiin toimenpiteet ja kampanjat tuskin merkittävästi vaikuttavat, mutta jostainhan on aloitettava, eikö? Ja aloitukseen jos johonkin kannattaa panostaa. Kuten muunkin yritysmielikuvan kanssa, työnantajamielikuvan muuttaminen on hidasta puuhaa, mutta onnistuessaan erittäin palkitsevaa. Syksyn kiivas rekrytointisesonki jos mikä paljastaa heikot lenkit työnantajamielikuvassa: kilpailu osaajista käy kuumempana kuin koskaan ja samaan aikaan rekrytoimassa on paljon yrityksiä. Miten yrityksenne pärjää kilpailussa?

Jos tämän rekrysesongin aikana tuntuu, että työnantajamielikuvaan olisi syytä panostaa aiempaa enemmän, kannattaa tässä kohtaa kuitenkin hyödyntää ”asiakkaiden” eli työnhakijoiden palaute. Jos rekrytointeja on käynnissä juurikin nyt, kannattaa rekrytoijat valjastaa selvittämään rekrytointiprosessin aikana sitä, mitä teistä työnantajana ajatellaan: miksi teille haettiin, mikä ehkä epäilytti ja niin edelleen. Arvokas palaute kertoo paljon tilanteestanne: haetaanko teille siksi, että olette kiinnostava työnantaja, kaverin suosituksesta vai eikö tarjolla ollut parempaakaan? Jos vain mahdollista, tätä kannattaa kysyä myös niiltä, joita ette valitse prosesseissanne jatkoon, sillä jatkoon menijöiden kannat saattavat syystäkin olla ”kaunisteltuja”.

Ulkopuolisen palautteen hankkimisen lisäksi yhtä tärkeää – tai jopa tärkeämpää ­– on tietää, mitä nykyiset työntekijät yrityksestänne ajattelevat ja mitä erottautumistekijöitä he nostaisivat esiin. Ennen mittavien työnantajamielikuvakampanjoiden suunnittelua kannattaakin selvittää ensin oman väen fiilikset – pinnan alla voi kyteä paljon sellaista, mikä voi pitkässä juoksussa kostautua jos panostetaan vain ulkoiseen kampanjointiin.

Hyvin työssään viihtyvä henkilöstö on paras referenssi ja kertoo lopulta paremmin yrityksestä työnantajana kuin mikään kampanja. Haluathan, että nykyiset työntekijänne voivat vilpittömästi toimia työntekijälähettiläinänne ja suositella yritystä eteenpäin myös työnantajana? Selvittämällä nykyisten työntekijöiden tunnelmat työstään ja yrityksestänne saatte lisäksi mitä todennäköisimmin mainiota materiaalia tulevia työnantajamielikuvakampanjoita varten.

Ennen mittavaan kampanjointiin ryhtymistä kannattaakin ensin katsoa ympärilleen ja selvittää, mitä mieltä yrityksestänne ollaan nyt – niin talon sisällä kuin ulkopuolellakin – näin teoista työnantajakuvan parantamiseksi ei tule päälle liimattuja ja niillä on mahdollisuus aidosti puhutella vastaanottajia.

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

 

Lue aiempia Työkyöpeli-blogeja

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.