Työnantajakuvasta puhuttaessa keskustelu kääntyy usein työnantajakuvakampanjoihin ja rekrytointikampanjoihin, joilla työnantajakuvan ajatellaan yksinään rakentuvan – ikään kuin kyseessä olisi tuote, jota voidaan markkinoida hetkellisesti ja unohtaa sitten varastoon kun myyntitavoite täyttyy.

Työnantajakuvakampanjoinnissa ei sinällään ole mitään väärää, mutta liian usein yritysten työnantajakuvan kehittämisessä pohja tekemiselle rakentuu nimenomaan kampanjoiden kautta. Lähtökohta on nurinkurinen: työnantajamaine – kuten yrityksen maine muutenkin – rakentuu päivittäisestä, jatkuvasta tekemisestä, ei yksittäisistä kampanjalähdöistä.

Kuten maine ylipäätään, myös maine työnantajana pitää ansaita ja rakentaa pitkäjänteisesti – pikavoittoja on harvoin tarjolla. Siispä tuntuu hassulta kuunnella vuodesta toiseen yritysten puhuvan strategioissaan työnantajakuvan tärkeydestä ja nostavan sen tekemisensä keskiöön samalla kuitenkin ajatellen, että kyse on vain vuosittaisesta kampanjasta, joka pitää toteuttaa ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Ikään kuin työnantajamaine voitaisiin kirkastaa muutamalla yksittäisellä markkinointilähdöllä.

Osaavasta ja ammattitaitoisesta henkilöstöstä on kuitenkin monella alalla pulaa ja ymmärrettävästi henkilöstöä halutaan houkutella hyvällä maineella, milläs muullakaan. Onko kyse sitten tietämättömyydestä vai pitkäjänteisyyden puutteesta, en osaa sanoa, ehkä molemmista. Kuten maineen rakentamisessa muutenkin, myös työnantajamaineessa on loppupeleissä kyse nimenomaan päivittäisistä teoista ja tekemättä jättämisistä, ei niinkään kampanjoista. Toki kampanjat vahvistavat rakentuvaa työnantajakuvaa, mutta yksinään niiden varaan on hutera rakentaa koko mainetta.

Fiksu yritys panostaa työnantajamaineeseensa jatkuvasti ja miettii keinoja kertoa sekä yrityksestä että sen työntekijöistä ja työmahdollisuuksista pitkäjänteisesti. Kampanjat ovat tähän päälle hyvä lisä, mutta niiden ei tulisi olla tekemisen koko pohja, jolle varata.

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.