Verkkopalveluissa on nyt meneillään mielenkiintoinen ajankohta, kun ”elämä” siirtyy yhä vahvemmin älylaitteiden näytöille.

”Mobile first” ei ole pelkästään verkkokaupan juttu, vaan esimerkiksi Oikotie Työpaikkojen käytöstä jo yli 50 % tapahtuu mobiililaitteilla, kuten tableteilla ja älypuhelimilla. Tämä on viidenneksen enemmän kuin vuosi sitten. Työnhakijan ensimmäinen kontakti uuteen potentiaaliseen työnantajaan on yhä useammin kosketusnäytön takana.  HR-näkökulmasta kannattaa tehdä ainakin kolme asiaa, jotta työnantajamielikuva olisi myönteinen:

1. Ota puhelin käteen ja klikkaile yrityksesi verkkosivulle. Käy läpi erityisesti työnantajasta ja uramahdollisuuksista kertovat osiot. Ovatko osiot innostavia vai tuskastuttavia? Kirjaa havainnot ylös ja nappaa kuvakaappauksia. Tee sama työpaikkailmoituksille, niin sisäisillä kuin ulkoisillakin sivuilla.

2. Tarkista selailutiedot. Melkein kaikki sivustot tallentavat käyttäjien selailutiedot analytiikkatyökaluun, esimerkiksi Google Analyticsiin. Mikä on työnantaja-osiota selailevien keski-ikä? Mistä he tulevat sivuille? Viivytäänkö jollakin sivuilla erityisen pitkään? Jos,  niin miksi?

3. Ikä vaikuttaa. Mikäli työntekijöiden keski-ikä on nuori, mobiilisovellukset ml. sosiaalinen media ohjaavat toimintaa. Lähes kaikki yritykset ovat jo Facebookissa, mutta Instagram, Whatsapp, Twitter ovat lisäksi olennainen osa sosiaalista mediaa -  myös työnantajamielikuvan luomisessa. Uusina listalle nousevat Snapchat tai Periscope. Uudemmissa medioissa on oivallinen mahdollisuus erottua positiivisesti, mutta viestin on sovittava yrityksen imagoon ja valittuun kanavaan.

Työnhaku siirtyy uusiin teknologioihin ja alustoihin viihdesisältöä hitaammin. Faktaa kuitenkin on, että ennen pitkää koko työnhaku- ja rekrytointiprosessi voi tapahtua alusta loppuun älypuhelimella.

Myös me Oikotie Työpaikoilla otimme elokuussa askeleen tähän suuntaan, kun alkuvuodesta Android-laitteille tuotu Oikotie Työpaikat -mobiilisovellus julkaistiin myös iOS-alustalle, Applen sovelluskauppaan. Seuraamme innostuneina miten työnhakijat ottavat sovelluksen vastaan. Sovelluksen tarjoamat mahdollisuudet kokonaisvaltaiseen työnhakuun ovat huikeat ja kehittyvät teknologian mukana edelleen.

Joonas Pihlajamaa

Johtaja, Sanoma rekrytointimediat

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.