Rekrytointiviestinnällä on sydämessäni erityinen paikka.

Hykertelen tyytyväisenä itsekseni aina kun törmään onnistuneeseen työnantajamielikuva- tai rekrytointikampanjaan, jossa kohderyhmä eli työnhakijat on muistettu asettaa etusijalle. Ihailen sekä pienten start-upien että massiivisten pörssiyhtiöiden kykyä tuoda itseään esiin positiivisesti nimenomaan hyvänä työnantajana – tämä on etenkin isoille toimijoille usein vuosien ja taas vuosien systemaattisen työn tulosta. Start-upeilla taas yrityksen inspiroiva keulahahmo saattaa ”huomaamattaan” hurmata väkijoukot ja samalla potentiaaliset työnhakijat omalla, innostavalla esimerkillään. Mielestäni tyyli voi hyvin olla vapaa, kunhan se on linjassa yrityksen muun viestinnän kanssa.

Rekrytointialaa ja –viestintää vuosia lähietäisyydeltäkin seuranneena olen odotellut kuin kuuta nousevaa, miten työpaikkailmoittelu tulee muotoutumaan erityisesti sosiaalisen median myötä. Rekrytointi on toki viety jo monen yrityksen kohdalla someen ja työpaikkoja voi bongailla niin Facebookissa, Twitterissä kuin vaikkapa Pinterestissäkin, ja osa yrityksistä jopa tekee kaiken rekrytointiviestintänsä somessa. Tämä on kaikenkaikkiaan positiivinen ilmiö: viedään rekryviestintä sinne, missä yleisökin on – loogista suorastaan.

Mutta mitä silmäni näkevätkään! Suurin osa työnantajista sekä rekrytointialan toimijoista toteuttaa ”some-rekryään” tylsästi ja monotonisesti tuuttaamalla työpaikkansa määrämuotoisina ja automatisoituina viesteinä eri somekanaviin. Missä on vuorovaikutteinen, kohdennettu, erottuva ja erityisesti kanavan huomioonottava rekryviestintä? Sosiaalisen median pihvihän on vuorovaikutuksessa, joten miksi tätä ei hyödynnetä, vaan pidetään kanavaa jonkinlaisena perinteisen median yksisuuntaisen viestinnän jatkeena? Vuorovaikutteisessa rekrytointiviestinnässä kun on vielä sekin mainio puoli, että sitä kautta yritys voi parhaimmillaan oppia sekä työnhakijoistaan että omasta työnantajabrändistään. Arvokkaita oppeja olisi siis tarjolla niitä halajaville.

Automatisoitu työpaikka-feed Twitterissä ei vain yksinkertaisesti enää ole tätä päivää eikä riitä, jos halutaan aidosti rekrytoida somen avustuksella. Eiväthän somea työnhaussaan hyödyntävät työnhakijatkaan lähettele pdf-cv:tään työnantajille somen välityksellä, vaan esimerkiksi seuraavat ja osallistuvat rohkeasti keskusteluun yrityksen kanssa eri some-kanavissa samalla omaa työnhakijabrändiään rakentaen. Suosittelenkin työnantajia ottamaan mallia some-aktiiveista työnhakijoista – niin metsä vastaa kuin sinne huudetaankin.

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
@poolakristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.