Rekrytoijilla ja työnhakijoilla on iäti ollut yhteinen tavoite: löytää se itselle sopiva. Rekrytoijalle se on työntekijä ja hakijalle taas työpaikka.

Lähtökohtana tilanne on mitä mainioin ja yhtäältä asian voisi ajatella näin: kysyntä ja tarjonta kohtaavat, jos ne vaan osataan ”matchata” keskenään. Josta päästäänkin rekrytoinnin kautta aikain suurimman dilemman ääreen: kuinka löytää se sopiva?

Tähän tarpeeseen on kehitetty yhtä sun toista palvelua klassisesta headhuntingista aina Facebook-testeihin. Alalla liikkuu siis mitä kirjavin joukko palveluntarjoajia, jotka uskovat voivansa ratkaista tämän yritysten ja työnhakijoiden iänikuisen ongelman. Haastavaa matchingista tekee kuitenkin se toisasia, etteivät yritysten kaikki potentiaaliset työntekijät suinkaan kerro olemassaolostaan missään – passiivisia työnhakijoita kun on joukossamme se rapiat 60 % kaikista jo tyytyväisesti työssä olevista.

Miten siis tavoittaa tämä passiivisten työnhakijoiden massa, jos heitä ei ole mahdollista tavoittaa niin sanottujen perinteisten kanavien kautta, kuten työpaikkailmoituksilla (sillä he eivät lue niitä)?

Kauppalehti kirjoitti äskettäin tulevaisuuden työnhausta ja valotti pelillistämisen kasvattavan rooliaan rekrytoinnissa lähivuosina.  Jutussa kerrottiin uusista rekrytointityökaluista ja –sovelluksista, joiden avulla hakijan ja työpaikan ”matching” voidaan varmistaa entistä paremmin ja näin välttää virherekrytoinnit. Kuulostaako suorastaan scifiltä?

Omasta mielestäni ei, vaan ainoastaan kiinnostavalta. Osittainhan olemme jo tässä Kauppalehden maalaamassa tulevaisuudessa, jos tarkalleen miettii. Pelimäistä lähestymistapaa hyödynnetään jo edelläkävijäyrityksissä potentiaalisten hakijoiden kartoittamisessa sekä näiden testaamisessa, ja työtä vaikuttavan työnantajakuvan muodostamisen eteen tehdään jo useimmissa isoissa organisaatioissa ainakin. Markkinoille on vain tullut taas uusia matching-palveluntarjoajia, jotka vastaavat hakijoiden ja työnantajien tarpeisiin digiajassa.

Ehkä seuraavaksi rekrytoijat voisivatkin bongata potentiaalisia työntekijöitä Tinderin tyyliin, mobiilisti pyyhkäisemällä vaikkapa osaamisen perusteella?

Kauppalehden artikkeli löytyy täältä

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina