Olet varmaankin ollut mukana - joko työnhakijana tai työnantajana rekrytoinnissa, joka kestää ja kestää. Joskus muinoin tämä ehkä oli tavallista ja hyväksyttävää, mutta nyt odotusarvona rekrytoinnissa on ketteryys.

Kuluttajatrendit seuraavat myös rekrytointibisnekseen - vaikkakin ehkä viiveellä. Asiakaskokemus on ollut jo pitkään tapetilla etenkin kuluttajaliiketoiminnassa, mutta nyt se näkyy myös rekrytointipuolella. Puhutaan työnhakijakokemuksesta: yrityksestä halutaan antaa selkeästi positiivinen kuva jo työnhakuvaiheessa luomalla miellyttävä rekrytointikokemus, ja rekrytointiprosessi nähdään tärkeänä osana työnantajamielikuvan rakentamista. 

Samalla kun muissakin kohtaamisissa yritysten kanssa, työnhakijoidenkin odotukset rekrytointiprosesseja kohtaan ovat muuttuneet: työnhakijat odottavat, että prosessi on nopea, sujuva ja hyvin viestitty. Enää yrityksiltä ei suvaita mitä vain pompottelua ja jahkailua, ja epäkohdat jaetaan aktiivisesti omissa verkostoissa. Samoin hyvät kokemukset kerrotaan eteenpäin ja niistä luonnollisesti on työnantajalle hyötyä.

Nopeus on siis valttia onnistuneessa rekrytoinnissa, enkä tarkoita tällä hutilointia vaan selkeää ja sujuvaa prosessia ilmoituksen jakamisesta aina valintahetkeen asti. Yritysten rekrytoijat ovat myös viime vuosina huomanneet, miten hyvät kandidaatit helposti lipsahtavat muualle, jos rekrytointi venyy. Harvoin hakijalla on vain yksi rauta tulessa, jolloin nopein työnantaja saattaa hyvinkin voittaa kisan ammattilaisesta - ihan vaan sillä nopeudella. Ja kertoohan rekrytointiprosessi aika paljon yrityksestä: kuinka ketterä ja joustava se on, tai ei ole.

Oletko koskaan laskenut, kuinka kauan teillä rekrytointiprosessi kestää hakijan näkökulmasta? Voisiko sitä ketteröittää?

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina