Sadasta itsenäisyysvuodesta on nyt selvitty, ja lähestyvä vuodenvaihde tarjoaa erinomaisen syyn tehdä viisaita ennusteita ensi vuodelle. Mutta instrumentit on hyvä jatkuvan kehityksen nimissä ensin kalibroida ja katsoa miten edelliset arvaukset osuivat kohdilleen.

Alkuvuonna katsoin vuoteen 2017 kristallipallon läpi Tekoälyä vai aitoa tarinankerrontaa? -otsikolla tein neljä johtopäätöstä.

1) Rekrytointiprosessin mittaaminen tuo kanaviin läpinäkyvyyttä, joka mahdollistaa aiempaa laajemman hakijajoukon tavoittamisen ilmoituseuroa kohden

Mitattavuus lisääntyi selvästi vuonna 2017. Me Oikotie Työpaikoilla pidimme syyskuun asiakastilaisuuden markkinoinnin ja rekrytoinnin kohtaamisesta, ja julkaisimme Oikotie Työnantajalle -mobiilisovelluksen, jossa ilmoittaja-asiakkaamme näkevät perusilmoitusten sekä lisänäkyvyyksien tehon jopa päivätasolla. 

Sen sijaan yllättävää oli, että Suomen talous kääntyi pitkän hitaan kauden jälkeen selkeästi positiiviseen suuntaan, ja työpaikkailmoittelu Oikotiellä kasvoi huikeasti – parhaina kuukausina yli 70 % nousu verrattuna vuotta aiempaan. Koska työnhakijoiden määrä ei kasva työpaikkailmoittelun suhteessa, tämä vastakkainen trendi on 2017 vielä kumonnut mittaamisen tuomaa teholisää, joten jälkipuoli ennusteesta ei liene toteutunut kuin pienellä osaa yrityksiä. 

Lopputulos: Suuntamerkit kohdillaan, mutta ei ihan vielä perillä!

2) Vaikka tekoäly on vielä hype-aallon harjalla, saamme jo konkreettisia työkaluja jolla tästä hakijajoukosta seulotaan potentiaalisimmat kandidaatit prosessin jatkovaiheisiin

Omalta osaltamme otimme tekoälyssä ensiaskeleet, kun kesäkuussa julkistettiin älykkääseen algoritmiin perustuva Oikotien osaajaprofiilien suosittelu meillä ilmoitettuihin työpaikkoihin – ja päinvastoin. Ominaisuus on vapaasti kokeiltavissa ilmoitusliittymän käyttäjille (sekä työnhakijoilla oman osaajaprofiilin alla). Barona uutisoi myös Jelpp-palvelunsa ominaisuudesta, jossa positioon tulleet hakijat voi järjestää ”tekoälyn mukaan”.

Muutamien konkreettisten esimerkkien ohella oltiin silti enemmän kansainvälisissä AI-uutisoinneissa. Näistä henkilökohtaisesti on nostettava alkuvuodesta mainitsemani Googlen Deepmind-yksikön AlphaGo:n peli-tekoälyn uusi versio, joka oppi ammattipelaajien peleillä koulutettua versiota vahvemmaksi vain pelaamalla itseään vastaan – pohjatietonaan pelkät go-pelin säännöt. Viime viikolla julkaistun uutisen mukaan samalla menetelmällä  Deepmind rakensi shakki-tekoälyn, joka oppi tämän hetken vahvinta Stockfish-shakkiohjelmaa paremmaksi vain neljässä tunnissa,. Seuraavana tähtäimessä on mm. lääketieteen sovellukset.

Lopputulos: Ensiaskeleet otettu, mutta ei vielä arkipäivää.

3) Haluttujen kandidaattien muuttaminen työtarjoukseen tarttuneiksi, tyytyväisiksi työntekijöiksi vaatii aiempaa vahvempaa panostusta työnantajakuvan ja yrityksen tarinan kertomiseen – monikanavaisesti

Tässä sanoisin, että 2017 näytti juuri sellaiselta kuin odotinkin. Yritykset ovat selkeästi panostamassa työnantajakuvan rakentamiseen aiempaa järjestelmällisemmin, ja brändiä rakennetaan niin omissa kanavissa, kuin medioissa ja rekrykanavissakin. Omalla kohdallamme 100 Tarinaa Suomesta on tuonut tähän mennessä jo 12 organisaatiota kertomaan satavuotiaan Suomen kunniaksi oman tarinansa Helsingin Sanomissa ja digitaalisesti. Myös muita innovatiivisia kampanjoita nähtiin Suomi100 -hengessä, kuten OP:n 100 vuotta vapaaehtoistyötä. Positiivisen työnantajakuvan mieleen jätti myös Vincitin blogissa ollut Tuukka Ojalan juttu koodaamisesta sokeana sekä Ellun Kanojen hauska interaktiivinen ”Sinustako HarkKana 2018” -video.

Lopputulos: Oikein!

4) Vuosi 2016 oli meille Oikotie Työpaikoilla hieno vuosi, sillä […]. Suhtaudun kuitenkin vielä suuremmalla innolla vuoteen 2017, […]

Kuten uudenvuoden tinoja valaessa, oma vuoden tulevaisuus on aina kiinnostava tulkinnan ja arvailun kohde. Tältä osin 2017 on ylittänyt omat alkuvuoden arviomme, mistä kiitos kuuluu asiakkaillemme, joiden kanssa olemme tehneet huikeita työnantajavideoita, rakentaneet monikanavaista työnantajakuvan tarjontaa, ja tehneet Oikotien kaikkien aikojen ennätysmäärän työpaikkailmoittelua. Me haluamme käyttää tämän positiivisen vireen tarjoamalla 2018 entistäkin parempia työnantajakuvan ratkaisuja, toimivampaa rekrytointi-ilmoittelua ja kokonaisvaltaista tukea asiakkaidemme rekryprosessiin.

Lopputulos: Kiitos upeille asiakkaillemme ja upeaa vuotta 2018! <3

...

Ennusteet rekrytointiin (ja muutenkin) vuodelle 2018

Katsaus kuluneeseen vuoteen tarjoaa myös mahdollisuuksia pohtia pian alkavan vuoden 2018 näkymiä. Talouden vireen muutos ja tänä vuonna tapahtunut kehitys vahvistavat tiettyjä trendejä ja heikentävät toisia. Tässä neljä ennustetta vuodelle 2018. Kommentoi ja haasta Twitterissä vapaasti!

Suomi kasvaa pitkästä aikaa, kansantaloudessa jossain asioissa lyödään yli, toisissa voitaisiin tehdä enemmänkin. Voi olla, että vielä 2018 emme tunnista näistä kaikkia, mutta globaalisti oma vahva veikkaukseni on ainakin Bitcoinin kurssiromahdus, ja kotimaassa riidellään varmasti kasvaneiden verotulojen käyttökohteista.

Työllisyystilanteen vahvistuessa passiivisten hakijoiden tavoittaminen, sekä erilaisten verkostojen hyödyntäminen korostuu. Oikeiden medioiden valinta kohderyhmän mukaan on avainsana, mutta trendi näkyy niin Hesarin ja digi-iltapäivälehtien näkyvyyksien kuin sosiaalisen mediankin käytön reiluna kasvuna.

Työnantajilla on sekä mahdollisuus, että tarve erottua kilpaillussa markkinassa – hyvä työnantajakuva ja hakijakokemus korostuvat. Tässä korostuu selkeiden tavoitteiden asetanta ja konkreettiset toimenpiteet, oli sitten kysymys rekryprosessin koulutuksesta esimiehille, työnantajakuvaviestinnästä tai rekrytoinnin paremmasta mittaamisesta.

Mittaamisesta ja tekoälystä puhutaan hieman vähemmän, ja samalla tehdään hieman enemmän. Pelkkä AI terminä ei enää nouse otsikoihin, vaan älykkäät algoritmit arkipäiväistyvät konkreettisiksi ratkaisuksi esim. työpaikkojen suositteluun hakijalle, tai parhaiden rekrykanavien suositteluun avautuvan työpaikan metatiedon ja ilmoitustekstin pohjalta.

Itse näen, että vuosi 2018 tarjoaa mahdollisuuksia kehittää Suomea askeleen paremmaksi, sekä laajemmassa talouden kontekstissa globaalin kilpailukykymme, mutta myös tämän kehityksen yhden merkittävän tekijän, onnistuneiden rekrytointien saralla.

 

Rauhallista joulunaikaa ja huikeaa uutta vuotta toivottaen,

Joonas Pihlajamaa

Twitter: @jokkebk

LinkedIn

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.