Vuoden kiriessä kohti loppuaan lienee aiheellista ja perusteltua koota mennyttä vuotta yhteen ja pohtia, mitkä olivatkaan ne - ainakin allekirjoittaneen mielestä – vuoden parhaat palat ja ilmiöt rekrytoinnissa ja työnhaussa.

Heti kärkeen on pakko tehdä paljastus: mitään uskomatonta viisaastenkiveä, jonka ansiosta rekrytointimaailma olisi heittänyt häränpyllyä, ei tänä(kään) vuonna keksitty. Mutta tämä ei liene mikään yllätys – rekrytoinnissa ja työnhaussa jos missä perinteet ja vanhat tutut toimintatavat jylläävät edelleen vahvasti, mutta on silti ilahduttavaa vuodesta toiseen seurata tämänkin maailman muotoutumista. Toivoa sopii, että kun näitä odotettuja muutoksia tapahtuu ja uusia toimintamalleja hiljalleen omaksutaan, se mikä havaitaan pysyväksi rekrytointimaailmassakin, on nimenomaan muutos.

Vuotta 2014 leimasi mielestäni rekrytoinnissa ja työnhaussa kolme ilmiötä, joiden hartaasti toivon olevan etenkin rekrytoijien agendalla myös ensi vuonna (ja siitä eteenkinpäin).

1. Työnhakijakokemus

Jos jollain pieneltä tuntuvalta teolla niin työnhakijakokemukseen panostamalla yritys voi rakentaa hyvää työnantajamainetta, joka on nimenomaan uskottavaa ja varmasti aitoa. Työnhakijakokemuksen ilo(tai vastaavasti suru)sanomaa kun levittävät ne tyypit, jotka eivät edes tule valituksi työhön. Jos siis vielä hylky-viestin jälkeenkin hakija on valmis kertomaan hyvää rekrytoineesta yrityksestä, voidaan puhua todellisista työnantajamaineen lähettiläästä. Aika huippua vai mitä? Eikä työnhakijakokemukseen panostamisen tarvitse tarkoittaa massiivisia operaatioita tai prosesseja – suunnittelua ja aiheen pariin paneutumista toki kaivataan kuten missä tahansa muussakin asiassa joka halutaan hoitaa hyvin, sekä tietenkin työnhakijan saappaisiin astumista. Lisää työnhakijakokemuksesta voit lukea aiemmasta postauksestani.

2. Työnantajakuva osaksi strategiaa

Työnhakijakokemuksesta katse voidaan kääntää yrityksen ulkoa sisälle ja vuorostaan työntekijäkokemukseen, joka parhaimmillaan taas kääntyy positiiviseksi asiakaskokemukseksi ja näin ollen usein myös kassavirraksi. Tyytyväiset työntekijät = tyytyväiset asiakkaat. Kuten hyvin tiedetään, työnantajakuva rakentuu vahvasti aina myös yrityksen sisältä käsin: mitä meistä puhutaan työajan ulkopuolella ja miten meihin suhtaudutaan olemassa olevien työntekijöiden keskuudessa. Yritykset ovat onneksi hiljalleen laajemminkin havahtuneet ymmärtämään, että havitellakseen parhaita osaajia leipiinsä, kannattaa huolehtia myös siitä, että nykyisetkin ovat tyytyväisiä – maine kun kiirii näissäkin "piireissä”. Työnantajakuva onkin hyvällä tavalla itseään ruokkiva kierre – ja tärkeässä roolissa, kun mietitään yrityksen menestystekijöitä. Työnantajakuvalla on syystäkin paikkansa yritysten strategiassa ja uskallanpa väittää, että sen merkitys liiketoiminnan menestystekijänä vain kasvaa.

3. Some-haku

”Työnhaun uusi sukupolvi” on tänä vuonna suorastaan rynnistänyt eetteriin ja eri sosiaalisen median kanaviin rohkeasti ja avoimesti työnhakunsa kanssa. Enää työnhakua ei tarvitse piilotella, vaan kaikki omat (ja muidenkin) kontaktit niin reaalielämässä kuin somessakin voidaan huoletta valjastaa työnhakuun. Vuoden mittaan on voinut seurata ilahduttavan monen somessa aktiivisen etsivän ”takki auki” uusia haasteita – ja vieläpä löytäen niitä, mikä kertoo somen voimasta työhaussa. Vaikka ”some-hakua” hyödyntääkin vielä vasta pieni joukko, on ilmiö raikas tuulahdus työnhakuilmastoomme, jossa työnhakua usein ennemminkin piilotellaan ja häpeillään kuin avoimesti tuodaan esille ja pyritään hyödyntämään olemassa olevia suhteita käytännössä. Lisää ”työnhaun uudesta sukupolvesta” ja some-hausta voit lukea täältä:  http://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/tyokyopeli-blogi/takki-auki-tyota-etsimassa 

Mainiota loppuvuotta omalta osaltani – palataan asiaan taas tammikuussa!

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina 

Kommentit

31

Anonyymi

Hienoa! Kyllä työnantajakuva välittyy suoraan työntekijöiden välityksellä asiakkaille kuvaten sen aitoitta kaiken suhteen ja tympeä laatuinen rekrytointi karkoittaa osaavat pois. Taitoa vaatii työhönhakeutuminen mutta myös rekrytointikin
34

työhönvalmentaja pajoilta

Hienoa! Kyllä työnantajakuva välittyy suoraan työntekijöiden välityksellä asiakkaille kuvaten sen aitoitta kaiken suhteen ja tympeä laatuinen rekrytointi karkoittaa osaavat pois. Taitoa vaatii työhönhakeutuminen mutta myös rekrytointikin

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.