Viime viikkoisessa Digitalistin tapahtumassa kollegani puhui menestyvän verkkokaupan teeseistä yhdessä menestyneen verkkokauppiaan kanssa. Yksi niistä oli "Koska viimeksi tilasit omasta verkkokaupastasi? Hyppää asiakkaan ostohousuihin."

Teesi herätti paljon keskustelua Twitterissä ja eräs rekrytointialan edustaja twiittasikin saman pätevän myös rekrytointiin: koska viimeksi kävit oman rekryprosessisi läpi? Ajatushan on suorastaan nerokas. Kuten prosesseja ylipäätään, myös rekrytointiprosessia tulisi testata aika ajoin ja selvittää, toimiiko se edelleen. Veikkaan, että käymällä oman rekryprosessin läpi, paljastuu siitä jokaiselle heikkouksia. On oikeastaan epäreilua olettaa hakijoiden yksinkertaisesti vain tyytyvän tarjoamasi prosessin toimivuuteen – tai toimimattomuuteen – koskaan tätä kyseenalaistamatta.

Mitä jos osa hakijoista tipahtaakin prosessin eri vaiheissa syistä, joiden olemassa olosta et edes tiennyt? Käsittääkseni rekrytointiprosessin ei tarkoituksella ole tarkoitus tehdä kenellekään kiusaa saati aiheuttaa turhaan harmaita hiuksia. Ja kuinka monesti olet kuullut kehuja sujuvasta rekrytoinnista – sellaisesta, jossa hakija on kokenut olonsa arvostetuksi ja ollut hyvin tietoinen prosessin etenemisestä? Itse olen ollut tällaisessa tilanteessa kerran – se ei mielestäni ole paljon se.

Siksipä ehdotankin jokaiselle rekrytoijalle seuraavan rekrytointiprosessin tarkastusoperaation läpi käymistä vähintään kerran puoleen vuoteen:

1. Hae jotain avoinna olevaa työpaikkaa organisaatiossanne: täytä lomakkeet ja antaudu prosessin vietäväksi.

2. Seuraa, mitä tapahtuu ja arvioi kokemasi.

3. Pyydä organisaatiostasi jotakuta hakemaan avointa työpaikkaa organisaatiossanne testimielessä, mutta niin, ettet tiedä, kuka on kyseessä. Pyydä testaajalta arvio ja kommentit kokemuksesta.

4. Tee tarvittavat muutokset prosessiin.

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.