Vuoden toinen kuuma rekrytointisesonki on parhaillaan käynnissä – työpaikkoja ja tehtäviä vaihdetaan vuoden alussa perinteisesti suorastaan kuumeisesti. Kiireessä ja rekrytointien kasaantuessa kannattaa kuitenkin pitää muutama asia visusti mielessä, jotta vältyttäisiin ikäviltä pettymyksiltä puolin ja toisin. 

Nopeatempoisuus ja huono ennustettavuus leimaa rekrytointialaa melko vahvasti: rekrytoinnit kun usein tipahtavat rekrytoijan ”syliin” hyvinkin kiireisellä aikataululla kun lupa rekrytointiin viimein on saatu. Lisäksi rekrytointibriiffi saattaa kiireessä olla heikko – ei olla oikeasti ehditty miettiä tarkkaan, mitä haetaan kun vaikkapa paikataan juuri lähtenyttä henkilöä ja toiveena on, että uusi tyyppi olisi palkattu mielellään ”jo eilen”. Se, että vuoden alku vahvana työpaikanvaihtosesonkina tuo rekrytoijille lisäpainetta normaalin hektisyyden päälle, ei luonnollisestikaan helpota tilannetta.

Kiireisestä rekrysesongista huolimatta kannattaa pitää mielessä ainakin nämä kolme asiaa, jotta pahemmilta virhearvioinneilta vältytään:

1. Tarkenna briiffi – vaikka väkisin

Huonosti määritelty rekrytointibriiffi potkaisee sekä organisaatiota että rekrytoijaa nilkkaan viimeistään siinä kohtaa, kun päästään haastatteluihin: viimeistään tässä vaiheessa voi paljastua ikävä totuus siitä, että hakijamateriaali on ihan vääränlaista. Jos alussa ei olla tehty riittävästi töitä sen eteen, että määritellään mahdollisimman tarkasti, mitä ollaan hakemassa, voi tulla ikäviä yllätyksiä kun paljastuu, etteivät hakijat ole yhtään sitä, mitä haluttiin – ja homma joudutaan pahimmillaan käynnistämään kokonaan uudestaan. Menetetyn ajan ja turhautumisen lisäksi työnantajan maine voi kärsiä kolauksen. Siispä lienee turhaa korostaa, miten tärkeää pohjatyö rekrytoinneissa on, oli kiire tai ei.

2. Muista hakijaviestintä

Hyvällä rekrytointiviestinnällä erottuu edelleen edukseen suhteellisen helposti. Tässä kohtaa vuotta kun rekrytointeja on paljon käynnissä, työnantajat kilpailevat väkisinkin samoista henkilöistä ja erottautua pitää pystyä muullakin kuin koukuttavalla työpaikkailmoituksella. Hoida siis rekrytointiviestintä kuntoon niin hyvin kuin mahdollista ja voi olla, että kiilaat jonkun toisen työnantajan ohi siinä kohtaa kun hakija tekee päätöksiä tulevaisuudestaan.

3. Huolehdi rekrytointi kunnialla maaliin

Jes, uusi tyyppi on palkattu, nimet ovat paperissa ja aloituspäiväkin on sovittuna – nythän voikin sitten siirtyä muihin asioihin. Ehei, vielä pitää huolehtia rekrytointiprosessin viimeiset silaukset kuntoon: perehdytysjakso ja perusasiat kuosiin ennen kun uusi työntekijä aloittaa. Perehdytyksellä on merkittävä rooli onnistuneessa rekrytoinnissa: sillä voidaan joko suorastaan sössiä muuten hyvin mennyt prosessi tai tehdä se viimeinen silaus ja sitouttaa uusi työntekijä. Jos työntekijän ensimmäisiä päiviä ei ole mietitty yhtään ja oletetaan, että tyyppi ikään kuin hoitaa itse oman perehdytyksensä, voidaan saada aikaan pahaakin jälkeä, sillä ensivaikutelma on tärkeä tässäkin asiassa. Tunteeko uusi työntekijä olonsa tervetulleeksi vai heitteille jätetyksi? Näistä tuntemuksista kootaan alkuajan mielikuvaa työnantajasta ja voidaan pahimmillaan karkottaa hyvä tekijä muualle, jos asiaan ei panosteta. Ja toisaalta rakennetaan positiivista kuvaa ja sitoutetaan uusi tekijä organisaatioon. Kumman valitset?

 

 

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.