Tämä kysymys voi olla tällä hetkellä monenkin työttömän huulilla ja vastaan heille lyhyesti, että pitää. Jos nyt ei aivan torille, niin ainakin turuille on mentävä ja itseään on myytävä moneen suuntaan.

Tieto siitä, että Suomessa oli kesäkuussa noin 366 000 kohtalotoveria voi lohduttaa joitakin työttömiä työnhakijoita, mutta lopulta he kaikki ovat "vastustajiasi" tässä niukassa työpaikkatarjonnassa. Viime viikkoiset uudet irtisanomiset tunnetuissa yrityksissä kiristävät kilpailua entisestään. En voi muuttua sinulle työpaikaksi, mutta käsittelen muutamia asioita, joiden avulla parannat omia työllistymismahdollisuuksia haastavassa markkinassa.

Tee tilinpäätös

Jos olet hiljattain jäänyt työttömäksi tai ollut vasta lyhyen aikaa työttömänä on syytä alkajaiseksi tehdä tilinpäätös. Ensiksi on tietysti syytä pohtia miksi näin pääsi käymään? Olisitko voinut toimia tehtävässäsi toisin ja mitä tästä opit? Seuraavana kannattaa pohtia työn sisältöä: Mistä pidit ja mistä et? Missä olit hyvä ja missä et? Millaisia valmiuksia työssäsi kehittyi sinulle? Oletko käsitellyt tunteesi ja antanut anteeksi kaikille osallisille, ettei paha mieli kuulu rivien välistä?  Kun olet täysin selättänyt katkeruuden ja entisen työsuhteen saldo tuntuu reippaasti positiiviselta, on aika ryhtyä tosi toimiin työnhaussa.

Mikä minusta tulee isona?

Tässä vaiheessa on tietenkin hyödyllistä miettiä sitä, mitä haluat työelämältäsi tulevaisuudessa. Millaisessa tehtävässä osaamisesi sekä henkilökohtaiset vahvuutesi tulevat parhaiten hyödynnettyä. Millaista työtä voisit tehdä jopa palkatta, jos toimeentulo olisi muuten turvattu? Haluatko palkkatyötä vai kiinnostaako sinua yrittäjyys? Tulevaisuutesi suunnan voit ihan itse määrätä, mutta ilman suuntaa olet tuuliajolla sattuman vietävänä.

Hyödynnä omaa verkostoa

Aktiivisuus on tarkeintä kaikissa niissä asioissa, joissa halutaan saada aikaan tuloksia. Kannattaa olla yhteydessä kaikkiin mahdollisiin tahoihin; ystäviin, kavereihin, tuttaviin, entisiin yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin. Lähes poikkeuksetta saat asiassa myötätuntoa ja useimmat varmasti haluavat auttaa sinua mahdollisuuksiensa mukaan. Niinhän sinäkin tekisit, jos he olisivat samassa tilanteessa.

Tuotteista itsesi myyväksi paketiksi

Tuotteistamisessa hyvä lähtökohta on selkeä ja napakka CV sekä erilliselle liitteelle laadittu lyhyt yhteenveto ammatillisista vahvuuksista. Hyvin toimivasta CV:stä näkee yhdellä vilkaisulla minkä alan ammattilainen olet ja 2-3 vilkaisulla miten tuloksellinen olet tehtävissäsi ollut. Tee vielä erillinen ammatillinen yhteenveto, jossa kerrot kiteytetysti sen, millaisissa tilanteissa voit tuottaa tulevalle työantajallesi lisäarvoa.

Myy itsesi ja räätälöi

Perinteinen tapa työnhaussa on ns. dynaaminen venaaminen, mikä tarkoittaa julkisen ilmoittelun seuraamista ja siihen reagointia. Se on varmin tapa päästä 100-300 hakemuksen kanssa samaan pinoon ja siitä erottuminen edukseen on miltei mahdotonta. Ennakointi on tässä yhteydessä se taikasana ts. on toimittava ennen kuin paikka tulee julkiseen hakuun. Kannattaa tavata ja myydä eriomaisuutensa niille suorahakukonsulteille, jotka ovat toimineet tulevaisuutesi toimialalla. Toinen ennakoiva ja tehokas työnhakutapa on lähestyä suoraan kiinnostavia yrityksiä. Yksinkertaisesti lähetät laatimasi CV:n ja ammatillisen yhteenvedon yrityksen päättäjälle ja soitat muutaman päivän päästä ehdottaen tapaamista. Monesti tällaiset lähestyjät käsitellään yrityksissä ennen rekrytointi-ilmoittelua.

Valmistele tapaamiset

Sitten kun se ilonpäivä koittaa, että pääset henkilökohtaisesti esittäytymään rekrytoivaan yritykseen, niin ota se tosissaan. Jos kyseessä on julkinen haku niin, usein niissä on puhelintiedusteluaika. Silloin on oiva tilaisuus fiksuin kysymyksin jättää hyvä mielikuva itsestä. Niitä kysymyksiä ei ole tiedustelu hakemuksen perille tulosta. Ennen tapaamista on kotityöt tehtävä huolella, luotava hyvä vire sekä haettava mielikuva onnistuneesta suorituksesta.  Sinulla on oltava mietittynä selvitys nykytilastasi, työuran saavutuksista, motivaattoreista yritykseen ja/tai tehtävään sekä perustelut rekrytointisi kannattavuudesta yritykselle. Nasevat kysymykset rekrytoivan yrityksen nykytilasta ja tulevaisuuden tahtotilasta vahvistavat ammattimaista mielikuvaa sinusta.  

Sinnikkyys palkitaan

Tässä markkinatilanteessa työn hakeminen on vähintäänkin kokopäiväistä työtä. Työnhakijalla on samanlaiset haasteet ja työkalut rekrytoivan yrityksen suuntaa kuin myyntimiehellä asiakasyrityksen suuntaan. Nämä molemmat pelaavat kahdella ulottuvuudella suhde ja lisäarvo. Suhde muodostuu ja syvenee toistuvien kontaktien kautta, kun sinut opitaan tuntemaan ihmisenä. Sen vuoksi sinun on pidettävä säännöllistä yhteyttä suorahakukonsultteihin sekä kiinnostavien yritysten päättäjiin. Kun olet luonut riittävän vahvan suhteen päättäjiin, pääset lopulta esittämään ammatillisen lisäarvosi sopivassa tilanteessa. Joku ikipositiivinen myyntimies on todennut: ” Ennen pitkää kaikki ostavat.”

Pekka Vilhunen

Pekka Vilhusella on monipuolinen kokemus liike-elämästä. Hän on toiminut myynnin avaintehtävissä kansainvälisissä yrityksissä. Pekalla on myös pitkä kokemus toiminnasta rekrytointikonsulttina sekä yritysten johdon ja myyntijohdon henkilökohtaisena coachina. Coachingin tavoitteena hänellä on auttaa asiakasyritysten avainhenkilöitä kasvattamaan innostustaan ja tuloksentekokykyään.

https://fi.linkedin.com/pekkavilhunen
www.myyntipumppu.fi

http://myyntipumppu.wordpress.com/

 

 

 

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.