Uuden työntekijän perehdyttäminen tehtäviinsä on kahtiajakoinen juttu: toisaalta olisi kiire saada uusi tekijä nopeasti sisään yrityksen maailmaan ja ihan oikeasti töihin, toisaalta aikaa kunnolliselle perehdyttämiselle ei tunnu riittävän.

Mikä siinä  perehdyttämiseen varattavassa ajassa ja vaivassa onkin niin haastavaa, mietin joka kerta kun joko joku uusi työntekijä aloittaa omassa ”lähityöpiirissä” tai kun itse aloittaa uudessa työssä. Tuntuu, ettei parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen ole edes mahdollista päästä, ainakaan käytännössä. Vaikka kuinka olisi perehdytyssuunnitelmat ja aikataulut lyöty lukkoon, aina tulee jotain mikä hidastaa tai jopa estää perehdytysprosessin optimaalisen läpi viemisen. Inhimillisyys astuu peliin.  

Uutena työntekijänä kaikki on yleensä uutta, niin vessan sijainti toimistolla kuin yhtiön strategiset linjaukset. Tähän väliin putoaa vaikka ja mitä, ja tietenkin jokaisen työntekijän uusien asioiden käsittelykapasiteetti on sekä rajallinen että erilainen: toinen janoaa kaiken tiedon heti, toinen kaipaa hitaampaa sulattelua. Kun sitten perehdytysaikataulut ja -prosessit suunnitellaan keskimääräiselle työntekijälle ja niitä joko noudatetaan pilkulleen tai lipsutaan rankalla kädellä, saadaan melkoinen kirjo erilaisia perehdytyskäytäntöjä yhdenkin yrityksen sisällä. Eli vaikka kuinka puuha olisi optimoitu, harha-askelia osuu matkalle takuulla. 

Miksi sitten edes pyrkiä täydellisyyteen perehdyttämisessä - tai oikeammin, voiko täydellistä edes olla? Jos jokainen on kuitenkin yksilö ja tarpeet ovat näin ollen erilaiset, voiko yrityksen perehdytys ikinä vastata kaikkien tarpeita? Ei varmastikaan, mutta aina voi pyrkiä parempaan, eikö? 

Uskon, että tässäkin asiassa vuorovaikutus nousee arvoon arvaamattomaan: keskustelemalla uuden työntekijän kanssa tämän tavoitteista, odotuksista ja kokemuksista saa arvokasta tietoa siitä, miten perehdytys ja näin ollen koko uuden työn aloitus sujuu. Kannustankin kaikkia perehdyttämään pääseviä käyttämään tilaisuuden hyödykseen ja ottamaan kokemuksesta opikseen. Uusi työntekijä on kuin puhdas kanvas, jossa onnistunut startti yrityksessä heijastelee myöhemmin joko harmonisena maisemana tai toisessa ääripäässä epämääräisenä ja myrskyisenä sekamelskana - riippuen siitä, miten perehdytys on sujunut.

Lisäksi se, raivaatko perehdyttämiseen riittävästi tilaa ja aikaa kalenteristasi, maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin siinä kohtaa kun uuden työntekijän pitäisi käytännössä ryhtyä hommiin. Jos perehdytys on ollut heppoinen, joudut todennäköisesti korjaamaan hutilointia jälkikäteen ja joka tapauksessa käyttämään aikaa samojen asioiden läpi käymiseen kuin alussa olisit. Siinä kohtaa vaan virheitä ja vahinkoa on voinut jo sattua. Ethän toivo tätä?

 

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.