Tänä päivänä moni yritys kirjaa strategiaansa ja lähivuosien tavoitteisiinsa olla houkutteleva työnantaja alan parhaille asiantuntijoille. On ymmärretty, että menestyvän liiketoiminnan takana ovat menestyvät työntekijät, ja hyvä niin.

Mutta kuinka pitkälle tämän strategisesti tärkeän ja samalla varsin vaikeasti mitattavan tavoitteen kanssa ollaan valmiita menemään? Toki kaikki haluaisivat vaan ne parhaat osaajat leipiinsä, mutta millä hinnalla?

Useimmille yrityksille mainittu tavoite tuntuu enemmänkin olevan ”nice to have” – sellainen, jonka toteutuminen olisi mainio juttu, mutta jonka saavuttamiseksi ei oikeastaan olla valmiita tekemään kovinkaan paljon töitä. Parhaiden työntekijöiden tavoitteleminen kun ei tosiaan ole se nopeimmat voitot tuova liike – puhutaan usein vuosien strategisesta työstä, joka vaatii onnistuakseen paljon koko yritykseltä.

Muutama onnistunut rekrykampanja kun ei vielä tee autuaaksi, saati pari hassua henkilöstön hyvinvointiin panostavaa virkistysmatkaa – onnistuakseen tarvitaan ”pahimmillaan” koko yrityskulttuurin muutosta, jos lähtötaso on heikko. On hankala houkutella huipputyyppejä töihin työpaikkaan, jossa nykyhenkilöstö suunnittelee lähtöä tai on muuten tyytymätön tilanteeseensa.

Ja tässä mielestäni usein mennäänkin mönkään. Uusien huippujen houkuttelun sokaisemana unohdetaan olemassa oleva henkilöstö ja sen vaikutus yrityksen menestykseen: parantamalla olemassa olevaa työilmapiiriä ja -kulttuuria voitaisiin saavuttaa sekä parempia että jopa nopeampia tuloksia kuin ronskisti uusia kykyjä palkkaamalla. Tiedättehän, pökäleestä ei saa konvehtia vaikka kuinka kiillottaisi. Eikä ole realistista ajatella uusien työntekijöiden voivan yksin kantaa vastuu vanhan ilmapiirin piristämisestä.

Miksi sitten jotkut yritykset onnistuvat luomaan houkuttelevan työpaikan, jonka positiivinen maine kiirii kauas ja joka vetää työnhakijoita puoleensa kuin kärpäspaperi? Niissä on uskallettu tehdä asioita toisin, kuunnella henkilöstä ja aidosti panostettu työpaikan kulttuurin rakentamiseen. Enkä usko, että niissä on lähdetty hakemaan pikavoittoja, vaan yksinkertaisesti pidetty tavoite kirkkaana mielessä: tästä tulee vielä joskus paras mahdollinen työpaikka.

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.