Työnantajamielikuva rakentuu yritysmielikuvan kanssa käsi kädessä – vuosien saatossa. Työnantajamielikuvaa ei rakenneta yhden kampanjan avulla saati pikavoitot mielessä: siksi kannustan panostamaan tähän heti ja pitkäjänteisesti, jotta myöhemmin ei kaduta.

Tällä hetkellä työmarkkinoilla on työnhakijan markkinat, minkä moni yritys tuntee karvaasti nahoissaan: vaikka kiinnostavia pestejä olisi avoinna, hakijoita ei tunnu riittävän. Tilanne saattaa aiheuttaa työnantajapuolella pientä paniikkia ja jopa kaaosta. Kun takana alkaa olla riittävän monta huonoin tuloksin sujunutta rekrytointiprosessia, työnantaja alkaa panikoitua ja ryhtyä hätiköityyn toimenpiteisiin.

Yksi tällainen toimenpide voi olla hetken mielijohteesta – tai epäonnistuneen rekrytoinnin jälkimainingeissa – tehty työnantajamielikuvakampanja. Ajatus, että yhdellä kampanjalla (joka monelle saattaa tarkoittaa paria postausta ja mainosta someen) korjataan se fakta, ettei yritys yksinkertaisesti kiinnosta työnhakijoita, on jo lähtökohtaisesti harhainen. Jos yritys ei vastaa mielikuvallaan – ja huom! koko yritysmielikuvallaan – sitä, mitä hakija työnantajalta odottaa, ei yksi tai kaksi tai useampikaan kampanja tätä ihan äkkiä korjaa.

Työnantajamielikuva rakennetaan vuosien saatossa mielikuvaa tukevilla teoilla ja näistä viestimisellä, ei kikkailulla ja pikavoitot silmissä kiiluen. Jos maine vahingoittuu matkan varrella, sen korjaamiseksi tehdään jälleen töitä. Maineen rakentaminen on matka, jolla mennään varmasti välillä väärille poluille – tärkeintä on, että suunta on tiedossa ja harkittu, ja sille palataan harha-askeltenkin jällkeen.

Tänä päivänä työntekijät arvostavat työnantajassa ja työpaikassaan muutakin kuin palkkaa ja pitkää uraa yhdessä paikassa: työnantajilta vaaditaan avoimuutta, arvoja, jotka työntekijä voi allekirjoittaa ja tekoja, jotka tukevat näitä arvoja. Muutama maineenkiillotuskampanja ei näitä saa aikaan, joten jos et vielä työskentele systemaattisesti työnantajamaineesi eteen, nyt viimeistään on aika nousta ja ryhtyä toimeen.

Katse kannattaa suunnata suoraan tulevaan, eikä vain tämän hetken rekrytointipaineen aiheuttamiin hikikarpaloihin otsalla: mitä sellaista voitte tehdä nyt, joka varmistaa toivotunlaiset työntekijät yrityksessänne tulevaisuudessakin?

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina