Me Oikotiellä mietimme työksemme, miten auttaisimme parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaitamme rekrytointiprosesseissa. Entäs kun palkkaamme itse? Onko suutarin lapsilla kenkiä?

Työskentelemme Oikotiellä elämän isojen päätösten, kuten työpaikan ja kodinvaihdon, parissa. Pohdimme työksemme, miten helpottaisimme ihmisten merkityksellisiä elämänvalintoja. Tämä ja työskentely digitaalisen liiketoiminnan parissa lisää Oikotien kiinnostavuutta työnantajana. Markkinointipaikkoihin ylipäätään hakee muutenkin tällä hetkellä paljon todella korkeatasoisia osaajia. Näin ollen haasteenani rekrytoinneissa ei ole ollut saada hakemuksia, vaan osata valita hyvistä hakijoista parhaat. Käytän hakemusten käsittelyyn omaa Taito-rekrytointijärjestelmäämme, joka on helpottanut hakemusten käsittelyä. Suosittelen hakijoille, että kannattaa nähdä jonkin verran vaivaa rekrytointijärjestelmän valmiisiin kysymyksiin, vaikka saattaakin tuntua työläältä kirjoittaa samat asiat, jotka näkyvät CV:ssä. Kun hakijoita on kymmeniä, niin erottautuminen on vaikeaa. Huolellinen ja haettuun tehtävään annettu relevantti tietopaketti omasta itsestä huomataan kyllä varmasti.

Mieleeni on jäänyt uuden markkinointiassistenttimme Susannan tekemä CV, joka oli helppolukuinen ja antoi todella hyvän ensivaikutelman. Hieman pelkäsin, että olisiko hän pian valmistuvana KTM:na ylikoulutettu tehtävään. Susanna kuitenkin perusteli vakuuttavasti, miten uran alussa on tärkeä saada työkokemusta. Susanna näki, että assistentin tehtävässä hän pystyy näkemään, miten brändimainontaa tehdään tavoitteellisesti. Onkin olennaista pystyä perustelemaan haastattelussa, miksi hakee tehtävää.

Sosiaalisen median tuottajamme Niina erottautui haastattelussa muista kandidaateissa valmistelullaan. Tuntui, että hänellä on joka kysymykseen oikeat vastaukset. Hänellä oli hyvä käsitys omista vahvuuksistaan ja osaamisestaan. Myös persoona vaikutti meidän tiimiimme sopivalta – positiivinen, avoin ja rehellinen tyyli vakuutti heti alusta lähtien.

Etsiessäni markkinointianalyytikkoa tiesin alusta lähtien, että olisi löydettävä henkilö, joka osaa hakukonemainonnan ja analytiikan paremmin kuin itse osaan. On tärkeä pystyä palkkaamaan ympärilleen osaajia, joilta pystyy oppimaan ja joille pystyy antamaan tehtävät, joita ei itse osaa. SEM-, SEO- ja analytiikka-ammattilaisista on tällä hetkellä huutava pula ja kysyntää aivan valtavasti. Petterin haastattelussa korostuikin sopivan ratkaisun löytäminen molemmille osapuolille. Tarvitsimme juuri Petterin osaamista ja samalla minun täytyi ”myydä” Oikotie hänelle työpaikkana. Onneksi yhteinen sävel löytyi nopeasti ja saimme uuden jäsenen markkinointitiimiimme!  

Oikotien markkinoinnissa tarvitaan luovuutta, tarkkuutta, analyyttisyyttä, kirjoitustaitoa, ymmärrystä digitaalisesta liiketoiminnasta, osaamista niin perinteisestä kuin sosiaalisestakin mediasta, can do -asennetta, hyvää visuaalista silmää, rohkeutta ja hyviä tiimityötaitoja. Selvää on, ettei kaikkea tätä löydy yhdestä tekijästä vaan täydennämme toinen toisiamme. On ihan supertärkeää löytää paras yhdistelmä erilaisia taitoja ja persoonia.

Elinan vinkit markkinointitehtäviin hakeville:

- Panosta hakemukseen erottuaksesi joukosta. Markkinoinnin tehtävistä on juuri nyt kova kilpailu ja joukosta on vaikea erottautua.

- Kirjoita hakemus juuri hakemaasi tehtävään. Konkreettiset esimerkit ja näytöt osaamisestasi avaavat taitosi parhaiten.

- Varmista, että sinut löydetään. Olethan jo tehnyt Oikotien Osaajaprofiilin? Jos et, käypä täyttämässä pikimmiten! Kaikki paikat eivät tule julkiseen hakuun. Työnantajat selaavat profiileja päivittäin. 

- Erityisesti graafisissa tehtävissä portfolio kuntoon!

- Tuo esille osaamisesi helppolukuisesti ja visuaalisesti näyttävästi CV:ssäsi. Sisältö ratkaisee, mutta hyvällä CV:llä erotut ja pääset helpommin haastatteluun. Hyviä, valmiita pohjia on saatavilla.

- Valmistaudu haastatteluun lukemalla tärpit työpaikkahaastatteluun. Peruskysymykset toistuvat aina – ennemmin tai myöhemmin.

- Älä liioittele osaamistasi. Työnantaja kysyy jossain vaiheessa haastattelussa substanssikysymykset, joilla ammatillinen osaaminen saadaan testattua.

- Älä välitä vaikka haastattelussa jännittää. Se saa näkyä ja on ymmärrettävää. Lähes jokaista jännittää haastattelussa.

- Älä pelkää testejä. Ne kuuluvat rekrytointiprosessiin. Testeillä varmistetaan soveltuvuus haettavaan tehtävään ja niissä ei ole oikeita tai vääriä vastauksia.

- Ole oma itsesi. Esimiehesi haluaa löytää tiimiin sopivan henkilön ja aitous tekee aina vaikutuksen.

 

Elina Bono, markkinointipäällikkö, Oikotie Työpaikat