Ehkä voisi kysyä myös, oletko markkinoinnin vaikutusten uhri ja mielesi vanki? Ostatko aina tai melkein aina, kun puhelinmyyjä soittaa? Osaatko koskaan sanoa ei ilman, että sen sanominen tuottaisi jonkinlaista tuskaa sinussa? Tai uskotko tosiaan, että jokin television mainostama ripsiväri tekee sinusta naisena haluttavamman? Minä uskon, että tuo mielikuva on tietoisesti rakennettu korviemme väliin markkinoijien toimesta ja sen taidon oppimisesta kuka tahansa yrittäjä voi hyötyä rahallisesti.

Kirjoitan tällä kertaa itseäni vastaan. Olen viime viikot taistellut sen kanssa, että minun pitää oppia hyödyntämään markkinoinnin psykologisia koukkuja paremmin. Samaan aikaan aiheessa on minulle ristiriitoja. Aiheet kuten mindfulness ja tunnetaidot ovat opettaneet minun muuttamaan omaa ajattelumalliani siten, että niillä eväin pystyn vähentämään tai jopa poistamaan mainonnan ja markkinoinnin vaikutuksen itseeni kuluttajana. Ratkaisevaa on oma valinta siitä, missä asioissa haluan altistaa itseäni markkinoinnille ja milloin taas laitan kaikki kanavat kiinni enkä ota sitä informaatiota vastaan.

Oletko mielesi temppujen vanki?

Oma työni kuitenkin vaatii minuakin koukuttamaan ihmisiä psykologisesti markkinoinnin keinoin. Tällöin herää kysymys, toiminko omaa arvomaailmaani vastaan, pyrkiessäni herättämään ensin ajatuksen, josta sitten opetan ihmiset pääsemään irti? Ajattelutaitojen kouluttamisessa on ristiriita markkinoinnin kanssa. Markkinointi hyödyntää ihmisen psykologisia, luontaisia taipumuksia ja ajattelutaidot taas yrittävät ohjata ihmistä irti luontaisista taipumuksista, joita psykologia saa heidät tekemään. Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos haluaa olla hyvä markkinoija, pitää ymmärtää myös keinoja, joilla ihmiset yrittävät oppia pois markkinoinnin vaikutuksista. Riippuu tietysti mikä on markkinoijien kohderyhmä.

Ajatellaanpa vaikka sitä, että ensin houkuttelen ihmiset koulutukseen ruokkimalla heidän ahneuden tai kateuden tunteita, sitten koulutuksessa opetan heidät pääsemään irti noiden tunteiden haitallisesta vaikutuksesta. Samalla, kun he ymmärtävät uuden suhtautumistavan kyseisiin tunteisiin, huomaavat he myös miten nuo tunteet ovat ohjanneet heidän elämäänsä, eivätkä pelkästään markkinoinnissa vaan myös ihmissuhteissa ja muissakin elämänsä tilanteissa ja valinnoissa.

Kuka sinun mieltäsi ohjaa?

Olemme siis psykologiamme vietävissä, jos emme osaa tietoisesti vastustaa sen vaikutusta. Emme voi poistaa psykologiaa, mutta voimme oppia ymmärtämään mihin se on meitä viemässä ja voimme valita haluammeko lähteä tuohon koukkuun mukaan vai emme. Tämä kuitenkin vaati itsensä altistamista oman mielensä temppujen tarkkailulle. Ja vaikka kuinka paljon harjoittelisimme tätä, tulee silti aina välillä jokin heikkous vastaan, joka paljastaa meille oman inhimillisyytemme ja oman psykologiamme vaikutuksen.

Emme koskaan voi olla mielemme harjoittelussa täydellisiä. Eikä sen yrittäminenkään ole kovin terveellistä, muttei myöskään kannata sortua ajattelemaan, ettei se ole hyödyllistä. Tässä jutussani mieli ja psykologia ovat sama asia.  Mielemme ei kuitenkaan jätä meitä rauhaan. Mitä enemmän sitä yritämme, sen varmemmin epäonnistumme. Liika yrittäminenkin siis kostautuu. Sen sijaan hyödyllisyys näkyy juuri siinä, että oppii valitsemaan omat koukkunsa ja pitämään aistit avoimena ympäristön vaikutuksille. Tämä taas perustuu siihen, että tietoisuus, jota valinnan tekeminen edellyttää, onkin oman mielemme ulkopuolista aluetta, jonka tuntemisessa meillä on vielä paljon tekemistä ihmisinä.

Vie sie, mie vikisen

Sama tilanne tulee varmasti vastaan minkä tahansa muunkin asian harjoittelun kanssa. Aluksi pitää tehdä tiiviisti töitä oman mielensä hallinnan kanssa ennen kuin homma alkaa toimimaan toivotulla tavalla. Siinä missä poisoppiminen vie aikansa, vie myös se, että oppii tuntemaan itsensä niin hyvin, että tietää milloin voi antaa mielensä viedä. Hyviä tilanteita, jolloin voi antaa mielelleen hieman enemmän valtaa, ovat erilaiset hyvän olon tunnetilat. Esimerkiksi hyvässä seurassa jutustelu ja hauskan pito, erityisesti nauraminen voi olla todella rentouttavaa ja hyvinvointia edistävää, vaikka se yleensä syntyykin oman mielen koukkuihin jäämisen seurauksena vaikka kuullessaan hauskan jutun.

Sen sijaan voimakkaita negatiivisia tunteita herättävät tilanteet ovat niitä, jolloin meidän on hyvä osata kehittää mielenhallinnan taitojamme, jos aiomme selviytyä tilanteista kunnialla. Aika usein kuulee ihmisten kommentoivan, ”se meni vähän överiksi, ei ollut tarkoitus sanoa niin”, tai jotain muuta vastaavaa. Henkilö pääsi tällöin vasta tunnetilan haihduttua ajattelemaan hieman tarkemmin mitä tulikaan sanoneeksi ja ehkä katuikin sanojaan.

Tunteet siis vievät meitä kaikissa elämän tilanteissamme, jos annamme mielellemme valtaa väärällä hetkellä. Tämä on sitä jälkiviisautta, mistä ihminen voi oppia myös ulos ja oppia olemaan joutumatta tämän kaltaisiin tilanteisiin, joissa joutuu häpeämään omia sanojaan tai toimintaansa. Ratkaiseva tekijä on tietoisuus oman mielen liikkeistä ja tunneäly.

Kirsi Mäkinen

Muutosympyrä Oy
Tietoisen henkilövalinnat ja tunneälykäs työyhteisö

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.