”Ole oma itsesi” on klassinen neuvo, joka pätee niin työnhaussa, esiintymisessä kuin vaikkapa deittailussakin – neuvo, joka komeilee jokaisen self-help-oppaan takakannessa ja jolla lähes kaikki ”parhaat työnhakuvinkit” -listaukset alkavat.

Omana itsenä olemiseen sisältyy ajatus teeskentelyn ja vilpillisyyden puuttumisesta; olet ikään kuin aito jos olet oma itsesi. Ja se jos mikä on tavoittelemisen arvoista, eikö?

Kävin äskettäin Suomen videoblogikulttuuria ruotivassa tilaisuudessa, jossa yksi puhujista oli suosittu videobloggaaja eli vloggaaja Sini Laitinen (www.youtube.com/panananaama), joka puhui julkisesta ja varsin sattumalta alkaneesta urastaan ja siitä, millaista elämä videobloggaajana on.

Siniltä kysyttiin, miten hän neuvoisi aloittelevaa vloggaajaa. Hänen mukaansa kaikki muut neuvovat aina olemaan oma itsensä, mutta hän ei usko tähän, vaan päinvastoin kehottaa kanssavloggaajiaan olemaan ”se paranneltu, kiinnostavampi versio itsestään”. Niin hänkin on tehnyt ja menestynyt. Älkääkä ymmärtäkö väärin, tarkoitus ei ole muuntaa itseään kokonaan muuksi kuin on, ainoastaan tarjota katsojille itsestään se paras mahdollinen, ikään kuin tuunattu versio.

Jäin pohtimaan Sinin sanoja ja tajusin, että ohjehan pätee hyvin myös työnhakuun. ”Ole kiinnostavampi versio itsestäsi” ei tarkoita omana itsenään olemisen vastakohtaa tai poissulje toinen toistaan, vaan kehottaa tarjoilemaan itsensä työnantajalle parhaassa mahdollisessa ”pelikunnossa”.

Jos mietin vaikkapa omaa työnhakuhistoriaani, en voi silmät kirkkaina todeta olleeni aina ”vain oma itseni”, vaan nimenomaan se huippukuntoon trimmattu, paras versio itsestäni työnhakijana, sillä olenhan aina halunnut antaa itsestäni parhaan mahdollisen kuvan potentiaalisille työnantajille. Eikä tämä tietenkään tarkoita osaamisen tai taitojen kohdalla valehtelua saati liioittelua (siitä jää aina kiinni), vaan pelisilmää ymmärtää, mitä työnantaja hakee ja kykyä vastata tarpeeseen.

Työnhakuhan on itsensä markkinointia jos mikä. Harvoin sitä näkee markkinointikampanjaakaan, jossa tuotteen tai palvelun tavallisuutta korostettaisiin yli muiden kiinnostavampien ominaisuuksien, vaikka juuri se tavallinen ominaisuus olisikin koko tuotteen kantava ydin.

Ehkä tämä pätee myös omana itsenään olemiseen; perushyvä työnhakija kaipaa yllensä ripauksen tähtipölyä erottuakseen?

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.